מרד בר כוכבא פרץ כ-60 שנים אחרי חורבן בית שני. כחמש-עשרה שנים לפניו, בשנים 117-115, פרץ מרד של יהודים בשלטון הרומי בכמה מקומות – בצפון אפריקה, בקפריסין ובאלכסנדריה. מרד זה, הידוע בכינויו "מרד התפוצות", דוכא בידי הצבא הרומי. חז"ל כינו את המרד בשם "פולמוס של קיטוס". החוקרים חלוקים בדעתם אם המרד הזה פרץ גם בארץ.
מרד בר כוכבא, שפרץ בשנת 132, נחשב בעיני רבים לאסון הכבד ביותר בתולדות העם היהודי עד השואה, ושינה את מצבו של העם היהודי במידה רבה יותר מחורבן ירושלים ובית המקדש. הידיעות שלנו על מרד בר כוכבא הן חלקיות ולא עקביות, ולפיכך קיימות במחקר דעות שונות באשר לגורמים למרד, למהלכו ולתוצאותיו.
התהליך שהביא למרד החל עם מותו של הקיסר הרומי טְרָיָאנוֹס (117-98) וירושת שלטונו בידי בנו המאומץ – הַדְרִיָאנוֹס (138-117). בעיני הרומים, הדריאנוס היה קיסר נאור ומשכיל, שפעל רבות למען שמירה על שלום באימפריה הרומית, ועל פי מקורות חז"ל, גילה בתחילת שלטונו עמדה אוהדת כלפי העם היהודי, שלוותה גם בצעדים מעשיים לטובת היהודים בארץ ישראל וברחבי האימפריה הרומית. ייתכן שבמסגרת מדיניותו זו תכנן הדריאנוס לבנות מחדש את בית המקדש ההרוס בירושלים. לפי חלק מהמקורות, ייתכן שהדריאנוס תכנן לחנוך בעצמו את בית המקדש ולהקריב בעצמו את הקורבן הראשון בעת חנוכת המקדש. על פי אותם מקורות, השנויים במחלוקת בין החוקרים, תוכנית זו נתקלה בהתנגדות יהודית נמרצת והדריאנוס רגז על היהודים. ייתכן שבשל אירועים אלה תכנן הדריאנוס לבנות על הר הבית מקדש, או לפחות מקום פולחן, לאל הרומי יופיטר.
בין החוקרים קיימת מחלוקת באשר לגורמים שהביאו לפרוץ מרד בר כוכבא, כ-60 שנים אחרי דיכוי המרד הגדול, כאשר האימפריה הרומית הייתה בשיא כוחה. חלק מהחוקרים סבורים שהתוכנית להקים מקדש או מקום פולחן ליופיטר בהר הבית, ואולי גם לבנות עיר אלילית בירושלים החרבה, היא שהביאה למרד. חוקרים אחרים רואים את הגורם למרד באיסור של הדריאנוס לבצע ברית מילה. בתרבות ההלניסטית שלמות גופו של האדם הייתה ערך חשוב. ברית המילה נתפסה על ידי ההלניסטים כפגיעה בשלמות הגוף ולכן נאסרה. עם זאת, לאורך דורות רבים השלטונות ההלניסטיים – היווניים והרומיים – התירו ליהודים לבצע ברית מילה, מתוך הבנה למשמעות המעמיקה שהדת היהודית העניקה לטקס זה. הקיסר הדריאנוס, שייחס חשיבות רבה לערכים ההלניסטיים, ביטל את ההיתר למרות יחסו האוהד ליהודים. ישנם גם חוקרים המשלבים את שתי הדעות ומזהים שני גורמים לפרוץ המרד – התוכנית לבנות את ירושלים כעיר אלילית והאיסור על ברית המילה.
בניגוד למרד הגדול ולמרד החשמונאים – מרד בר כוכבא היה מרד מתוכנן ומאורגן היטב תחת הנהגה חזקה ומוסכמת, שכללה, על פי מקורות יהודיים מאוחרים, מנהיגות דתית של רבי עקיבא ואלעזר הכהן ומנהיגות צבאית ומדינית של שמעון בן כּוֹסְבָּה, שבתעודות ובמטבעות מכונה "נשיא". כיוון ששמו (בן כוסבה) וחתימתו מופיעים על מכתבים שנמצאו במערות מדבר יהודה, הצלחנו לדעת את שמו המדויק השונה מהשם שחז"ל נתנו לו (בן כוזבה) או מהשם שניתן לו במקורות הנוצריים (בר כוכבא), שהיו ידועים עד מציאת המכתבים. על פי תוכן המכתבים, שמעון בן כוסבה היה מנהיג חזק שלא היסס להעניש בחומרה אנשים שהפרו את הוראותיו, ועם זאת הוא מצטייר כמנהיג שדאג גם לצורכי חייליו. ההכנות למרד כללו איסוף נשק והכנת מקומות מסתור – ברוב המקרים מערכות מסתור בכפרים יהודיים וארגון יחידות קטנות של לוחמים מאומנים.