מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

כנסיית הניאה

share
שתפו עמוד:
כנסיית הניאה

כנסייה גדולה ומפוארת בירושלים הביזנטית

כנסייה בולטת, גדולה ומפוארת נוספת בירושלים הביזנטית היא כנסיית הניאה (שפירוש שמה: הכנסייה החדשה). כנסייה זו הוקדשה למרים יולדת ישו (יולדת האל – תיאוטוקוס, על פי המסורת הנוצרית) על ידי הקיסר יוּסְטִינְיָאנוּס, שבנה אותה במאה השישית בחלק הדרומי של הגבעה המערבית. כנסייה זו מתוארת במפת מידבא ובכתבים היסטוריים, אך עד לחפירות נחמן אביגד בעיר העליונה בשנות השבעים היא לא הייתה ידועה בשטח. בניגוד לכנסיות רבות אחרות בירושלים, כנסיית הניאה לא הוקמה באתר קדוש שהתרחש בו אירוע חשוב לנצרות. לפיכך יש לחפש הסברים אחרים להקמת כנסייה כה גדולה ומפוארת בירושלים על ידי יוסטיניאנוס.

אמנם ידוע שבתקופה זו הייתה התגברות בפולחן המדונה (מרים, אמו של ישו), ואמנם הקיסר יוסטיניאנוס ידוע כקיסר בנאי, ואכן הסברים אלה עשויים להיות מספקים באשר לסיבות לבניית הניאה, אולם דרך בניית הניאה מעלה אפשרות לסיבה אחרת לבנייתה.

על פי תיאור הבנייה בידי ההיסטוריון פְּרוֹקוֹפְּיוֹס שחי בתקופת יוסטיניאנוס, על פי מסורות נוצריות ובמידה מסוימת גם על פי ממצאים בגבעה המערבית, נראה שלצורך בניית הניאה הובאו אבני בנייה, עמודים וכותרות מהר הבית, שייתכן שהיו חלק מבית המקדש או מחצרותיו. לדעתו של יורם צפריר, העמודים ששימשו לבניית כנסיית הניאה נחצבו בשטח שמצפון לעיר בסלע בעל גוון אדמדם. יורם צפריר סבור שעמוד חצוב בסלע, ששרידיו נמצאו במגרש הרוסים, נועד לשמש בבניית הניאה.

פרוקופיוס מתאר קושי הנדסי בבניית הכנסייה ואת פתרונו:

כי הקיסר יוסטיניאנוס הורה, שתיבנה הכנסייה על הגבעה הגבוהה ביותר, בקבעו את אורך הבניין ואת רוחבו וכן פרטים אחרים. אבל לא היה בה די שטח די צורכי הבניין על פי הנחיות הקיסר, ורבע מן הכנסייה, זה הפונה כלפי דרום וכלפי מזרח, נותר ללא תמיכה. משום כך נהגו הממונים על העבודה על פי תוכנית זו: הניחו את היסודות עד פני השטח, ואז הקימו מבנה שהתנשא כגובה הסלע; וכאשר הרימוהו למפלס אחד עם הסלע, בנו קמרונות על גבי קירות התמך, ואת המבנה התת-קרקעי הזה סיפחו אל יסודותיו האחרים של התחום המקודש (טֶמֶנוֹס). הכנסייה מושתתת איפוא בחלקה על הסלע, ואילו בחלקה האחר היא תלויה באוויר באמצעות שלוחה מלאכותית גדולה, שנוספה לגבעה בהשראת הקיסר...

(פרוקופיוס, על אודות הבניינים V, 6 – כפי שמצוטט: נ' אביגד, העיר העליונה של ירושלים, עמ' 236)

תוכנית כנסיית הניאה

מקור: נ' אביגד, העיר העליונה של ירושלים, ירושלים 1980, עמ' 233. באדיבות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה
מקור: נ' אביגד, העיר העליונה של ירושלים, ירושלים 1980, עמ' 233. באדיבות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה

בניית מערכת קמרונות במטרה לתמוך במבנה הגדול מפסגת ההר שעליו הוא נבנה מוכרת לנו מבניית רחבת הר הבית בידי המלך הורדוס. הבנייה הדומה, השימוש האפשרי בחומרי בנייה שנלקחו משרידי בית המקדש והבנייה על גבעה הצופה מלמעלה על הר הבית הביאו חלק מהחוקרים להציע שכנסיית הניאה נבנתה כתחליף לבית המקדש. מסורות נוצריות על הבאת אוצרות בית המקדש לכנסיית הניאה עשויות לחזק השערה זו. עם זאת יש לזכור שבמאה השישית, כאשר נבנתה הניאה, כבר לא נשאר הרבה מקום פנוי בתוך ירושלים לבניית כנסייה גדולה. כמו כן יש לזכור שמקורות נוצריים רבים מזכירים את כנסיית הקבר כתחליף וכהמשך לבית המקדש.

כפי שראינו במפת מידבא, כנסיית הניאה מתחברת ישירות אל הקרדו, בדומה לכנסיית הקבר. חיבור ישיר זה הביא את נחמן אביגד לשער שבין שתי הכנסיות התקיימו תהלוכות דתיות שיצאו מכנסיית הקבר והסתיימו בכנסיית הניאה. כנסיית הניאה הייתה במרכזו של מכלול שבו התקיימו גם אכסניה לעולי רגל, מנזר, בית חולים וספרייה. לא ברור מתי ובאילו נסיבות נחרבה הכנסייה – האם בידי אדם או ברעידת אדמה. אולם נראה שבמאה התשיעית כבר הייתה הכנסייה הרוסה.

עד שהחלו החפירות הארכאולוגיות של נחמן אביגד בהריסות הרובע היהודי, בשנות השבעים של המאה העשרים, לא היה זכר לניאה על פני האדמה. בחיפושיו אחרי שרידי הניאה נעזר אביגד במפת מידבא ובתיאורים ההיסטוריים של הכנסייה. ואכן במהלך החפירות התגלו כמה חלקים מהכנסייה המאפשרים לשחזר את תוכניתה.

נראה שהכנסייה הייתה בנויה בתוכנית של בסיליקה ענקית באורך 115 מ' וברוחב 57 מ' (גודל קרוב לממדי מגרש כדורגל תקני). בין הקרדו לכנסייה ניצבה, ככל הנראה, חצר (אטריום) שממנה נכנסו בכמה פתחים, שהמרכזי בהם התגלה על ידי אביגד, לאולם כניסה רחב וקצר המכונה "נָארְתֶקְס". בצדה המזרחי של הבסיליקה היו שלוש גומחות תפילה (אפסיסים) – המרכזית גדולה והצדדיות קטנות יותר. בחפירות אביגד התגלה האפסיס הצפוני, וכן התגלתה הפינה הדרום-מזרחית של הכנסייה ובה שרידי האפסיס הדרומי.

מקרא תוכנית כנסיית הניאה ומבנה הקמרונות שתומך בה: 

  1. כנסיית הניאה
  2. מבנה הקמרונות
  3. הקרדו המערבי
  4. חומת העיר העתיקה

התיאור של פרוקופיוסה

כתובת הניאה
מקור: נ' אביגד, העיר העליונה של ירושלים, ירושלים 1980, עמ' 244. באדיבות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה
כתובת הניאה מקור: נ' אביגד, העיר העליונה של ירושלים, ירושלים 1980, עמ' 244. באדיבות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה

בהתאם לתיאור של פרוקופיוס, בסמוך לצדו הדרום-מזרחי של המכלול נחשף מבנה קמרונות גדול ששימש ככל הנראה כמבנה תמך. המבנה בנוי בשכבות של אבנים ולבנים לסירוגין – צורת בנייה המוכרת בתקופה זו. בתוך אחד הקמרונות נחשפה כתובת יסוד הכתובה ביוונית, מעוטרת בצלב ומצויה בתוך "טבלת אוזניים" – כנהוג בכתובות בנות הזמן:

וזה המפעל שנעשה בנדיבות ושל הקיסר החסיד ביותר שלנו
פלאביוס יוסטיניאנוס,
בהשגחתו ושקידתו של קונסטאנטינוס,
הקדוש ביותר, כהן ואב מנזר, (בשנת) הי"ג לאִינְדִיקְצִיוֹ (*) [*]

כתובת היסוד מספקת לנו שלושה נתונים לקביעת תאריך הבנייה: כהונתו של יוסטיניאנוס כקיסר, כהונתו של קונסטאנטינוס כאב מנזר.

  • עמוד חצוב בסלע במגרש הרוסים

    צילום: משה מילנר, לע"מ

  • האפסיס הצפוני של כנסיית הניאה

    צילום: אבי דרור, ויקיפדיה

שאלות הבנת הנקרא

  1. מי בנה את כנסיית הניאה? מתי? היכן? למי הוקדשה?
  2. ציינו שלושה הסברים אפשריים לבניית הניאה.
  3. מהיכן הובאו אבני הבנייה וחלקים לבניית הניאה?
  4. איזו בעיה הנדסית נוצרה בעת בניית הניאה? כיצד היא נפתרה?
  5. מה הקשר בין כנסיית הקבר לבין כנסיית הניאה, על פי אביגד?
  6. ציינו ארבעה מבנים נוספים במכלול של הניאה, מלבד הכנסייה.
  7. ציינו שלושה חלקים בכנסיית הניאה.
  8. ציינו שני חלקים של כנסיית הניאה שהתגלו בחפירות אביגד.
  9. איזה חלק הנדסי שקשור לניאה התגלה בחפירות אביגד? מה הדבר החשוב שהתגלה בתוכו?
  10. כיצד קבע אביגד את שנת בנייתה של הניאה? ציינו שלושה נתונים בהם הוא השתמש.

שאלות סיכום

תארו את כנסיית הניאה ואת הממצאים בה. הסבירו את הגורמים לבנייתה ואת הדרך בה תארכו את שנת בנייתה.