מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

דמויות ואירועים

share
שתפו עמוד:
דמויות ואירועים

יוּלְיָאנוּס הכופר והניסיון לבנות מחדש את בית המקדש

כתובת: "וראיתם ושש לבכם ועצמותם כדשא" החקוקה על אבן בכותל המערבי | מקור: וויקיפדיה
כתובת: "וראיתם ושש לבכם ועצמותם כדשא" החקוקה על אבן בכותל המערבי | מקור: וויקיפדיה

כמעט ארבעים שנים אחרי איחוד האימפריה הרומית ואחרי הפיכתה של הנצרות לדת המדינה באימפריה, הצליח אחיינו של קונסטנטינוס הגדול, יוליאנוס הכופר, להשתלט על האימפריה הרומית. בניגוד לקיסרים שקדמו לו, הקיסר יוליאנוס העריץ מגיל צעיר את הדת הפאגאנית ושאף להחזירה למעמדה באימפריה הרומית במקום הדת הנוצרית. לשם כך הוא פעל להחזרת המקדשים האליליים למעמדם ולחידוש הקרבת הקורבנות בהם. במסגרת זו הוא תפס את היהדות כדת הנאמנה למנהגי האבות שאותם הוא רצה להשיב על כנם; זאת למרות ביקורתו על היהדות, כסבורה שהאל הפרטי שלה הוא עליון ויחיד מכל האלים.

​בהתאם לרוח זו התיר הקיסר יוליאנוס הכופר לבנות מחדש את בית המקדש של היהודים בירושלים ולחדש בו את עבודת הקורבנות. לשם כך נאספו חומרי הבנייה בהר הבית, וייתכן שאפילו החלו בהכנת השטח לבנייה המחודשת. כמה ממצאים קטנים, שהתגלו סביב כותלי הר הבית ואולי קשורים ליוליאנוס, עשויים להעיד על הכנות אלה. על פי המקורות הנוצריים, רעידת אדמה שהתרחשה בשלב זה גרמה לשריפה, וזו כילתה את חומרי הבנייה. גם מקורות לא נוצריים מציינים שרעידת אדמה אכן אירעה ושייתכן שבעקבותיה התרחשה דלקה טבעית.

אפשרות אחרת שהוצעה לפירוש האירוע היא שהנוצרים בירושלים הציתו את חומר הבנייה, כפי שעשו במקומות אחרים שבהם נבנו מחדש מקדשים אליליים בתקופה זו. יש הטוענים שכתובת "וראיתם ושש לבכם...", שנמצאה חרותה על הכותל המערבי של הר הבית, קשורה לאירועים אלו.
יוליאינוס הכופר, כמו קיסרים רומים וביזנטים רבים, יצא באותו זמן למלחמה בפרסים. בין שאר הגורמים למלחמה זו אפשר לציין את רצונו של יוליאנוס להוכיח שהדת האלילית שלו עדיפה על הדת הנוצרית. במסע מלחמה זה מצא יוליאנוס את מותו. על פי המקורות הנוצריים, אחד מחייליו שהיה נאמן לנצרות הרג אותו. לאחר מותו של יוליאנוס הכופר שבה הנהגת האימפריה לידיים נוצריות, ושוב לא נעשה ניסיון לבנות מחדש את בית המקדש. (אם כי ייתכן שנעשו ניסיונות לחדש את הפולחן עם הכיבוש הפרסי, בסוף התקופה).

​הקיסרית אֶוּדוֹקִיָה ובניית חומת ירושלים

באמצע המאה החמישית התגוררה בירושלים הקיסרית אֶוּדוֹקִיָה – אשתו של הקיסר תיאודוסיוס השני. הקיסרית התגוררה בירושלים, בעקבות סכסוכים בחצר הקיסר, במשך תקופה ארוכה (כ-18 שנים, עד מותה) ובנתה בה חומה ומספר כנסיות. הקיסרית אודוקיה גילתה יחס טוב ליהודים, ובתקופתה הם הורשו לחזור להתפלל בירושלים ואולי אף לגור בה.

הקיסר יוּסְטִינְיָאנוּס ושיא תפארתה של ירושלים

במאה השישית נשלטה האימפריה הביזנטית על ידי הקיסר יוסטיניאנוס, שנחשב לאחד מגדולי הקיסרים הביזנטים. הקיסר יוסטיניאנוס הצליח לכבוש בחזרה חלקים שאבדו לאימפריה, הצליח ליצור אחדות בחלקים נרחבים של החוק, וגם הרבה לבנות ברחבי האימפריה. בעיר הבירה, קונסטנטינופוליס, הוא בנה מחדש את כנסיית איה סופיה (החוכמה הקדושה), הניצבת עד היום ומשמשת מופת לבנייה הביזנטית (כיום היא משמשת כמסגד).

גם בירושלים בנה הקיסר יוסטיניאנוס כנסייה גדולה ומפוארת, כנסיית הניאה (החדשה), וכן רחוב עמודים (קַרְדוֹ) המחבר אותה עם כנסיית הקבר (הוא גם הרחיב בצורה משמעותית את כנסיית הקבר).​

כנסיית איה סופיה באיסטנבול

מקור: Arild Vagen ויקיפדיה

​הכיבוש הפרסי

המדליון שהתגלה בחפירות העופל  
צילום: אוריה תדמור, באדיבות אילת מזר
המדליון שהתגלה בחפירות העופל צילום: אוריה תדמור, באדיבות אילת מזר

בין האימפריה הביזנטית לבין שכנתה ממזרח, האימפריה הפרסית הסאסאנית, היו תקופות של מתח רב ותקופות של בריתות והסכמי שלום. בשנת 614 הצליחו הפרסים להשתלט על סוריה ועל ארץ ישראל ולפרוץ לירושלים בעזרת היהודים. תמורת עזרתם קיבלו היהודים מהשלטון הפרסי זכויות בעיר במשך כמה שנים, ויש הטוענים שבזמן זה התעוררו ציפיות משיחיות רבות ואולי גם נעשה ניסיון לחדש את הפולחן היהודי. לאחר כמה שנים נלקחו מהיהודים זכויות אלו.

​עדות אפשרית לאירועים אלו נמצא בחקר הפיוט ובמטמון חפצי זהב, ובהם מדליון גדול המציג סמלים יהודיים – מנורה, שופר וספר תורה - שהתגלה בחפירות העופל בידי אילת מזר. הכיבוש הפרסי של ירושלים היה מלווה בהרס של מבני דת נוצריים, בפגיעה בכנסיית הקבר ובהרג של אנשי דת נוצרים. בעת הכיבוש הצליחו הפרסים ליטול מכנסיית הקבר את "הצלב האמיתי" שעליו, על פי המסורת הנוצרית, נצלב ישו.

​כעבור כ-14 שנים הצליח הקיסר הביזנטי – הֵרַקְלִיוּס, שמידו כבשו הפרסים את העיר – להכניע את הפרסים בכמה קרבות. בעקבות זאת הסכימו הפרסים להחזיר את ארץ ישראל וירושלים לידי הביזנטים. הקיסר הרקליוס נכנס לעיר בתהלוכה מפוארת דרך שער הרחמים (כפי שישו נכנס, על פי המסורת הנוצרית) והחזיר את "הצלב האמיתי" לכנסיית הקבר. היהודים שוב הורחקו מהעיר, וייתכן שהוטלו עליהם גזירות.

ארץ ישראל חזרה לידי הביזנטים לתקופה קצרה של כ-10-8 שנים. בשנת 636 הכניעו המוסלמים את הצבא הביזנטי בקרב הירמוך. שנתיים מאוחר יותר, בשנת 638, נכנעה ירושלים למוסלמים, וכעבור עוד שלוש שנים גם קיסריה נכבשה על ידי המוסלמים. בכך בא הקץ על כ-300 שנות שלטון נוצרי-ביזנטי בארץ ישראל ובירושלים.

היחס של יוליאנוס 'הכופר' לדת היהודית

מצד אחד, יוליאנוס ראה את היהדות כאחת הדתות העתיקות וכנהוג בעולם ההלניסטי רחש לה כבוד. מצד שני, ליוליאנוס, כמו לכל ההלניסטים הייתה ביקורת על היהדות שנבעה מכך שהיהדות היא דת מונותאיסטית (מאמינה באל אחד) לעומת הדת ההלניסטית שהיא פוליתאיסטית (מאמינה בריבוי אלים). היהדות נתפסה כיהירה בכך שהאמינה שהאל היחיד שלה הוא נעלה על כל האלים בהם האמינו ההלניסטים.

שאלות הבנת הנקרא

  1. מדוע יוליאנוס הכופר התיר לבנות מחדש את בית המקדש בירושלים?
  2. כיצד הסתיים הניסיון לבנות מחדש את בית המקדש?
  3. ציינו שלושה דברים שעשתה הקיסרית אודוקיה בירושלים בעת מגוריה בעיר.
  4. ציינו שלושה דברים שעשה יוסטיניאנוס באימפריה הביזנטית ושני דברים שעשה בירושלים.
  5. כיצד הצליחו הפרסים לכבוש את ירושלים? מה עשו הפרסים בעיר לאחר הכיבוש?
  6. מי הצליח להחזיר את ירושלים לידי הביזנטים? מה נעשה לאחר הכיבוש?
  7. כיצד הסתיימה התקופה הביזנטית?

שאלות סיכום

  • תארו והסבירו את האירועים העיקריים באימפריה הביזנטית ובירושלים במהלך התקופה הביזנטית.