מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

הצהרת כורש ושיבת ציון

share
שתפו עמוד:
הצהרת כורש ושיבת ציון

הצהרת כורש

גליל כורש ועליו נוסח הצהרת כורש ששונה מנוסח ההצהרה בספר עזרא.
מקור: קתדרה 151 עמ' 38 צילום: Mike Peel
גליל כורש ועליו נוסח הצהרת כורש ששונה מנוסח ההצהרה בספר עזרא. מקור: קתדרה 151 עמ' 38 צילום: Mike Peel

בשנת 539 לפנה"ס כבש כּוֹרש מלך פרס את בבל והביא לסיום השלטון הבבלי על יהודה ועל ארץ ישראל כולה. שנה לאחר מכן, בשנת 538 לפנה"ס, יצא כורש בהצהרה המתירה ליהודים בגלות בבל לשוב לירושלים ולבנות בה את בית המקדש. את הצהרת כורש יש לראות על רקע מדיניותו הסובלנית כלפי כל העמים שהיו תחת שלטונו ועל רקע ההיתר לשיקום מקדשים בכל הממלכה.

בעקבות הצהרת כורש החלו גלי עלייה של יהודים מקרב גולי בבל ליהודה, אך נראה שרוב הגולים העדיפו לא לעלות לארץ והסתפקו בתמיכה כלכלית בעולים. בראש גלי העלייה הראשונים עמדו מנהיגים ממשפחת המלוכה (בית דוד): שֵשְבַּצַר, שנהוג לזהות אותו עם שֶנְאַצַר בן יהויכין מלך יהודה, שנטל עמו את כלי המקדש שנשמרו בבבל והוחזרו על ידי השלטון הפרסי, וזְרֻבָּבֶל בן שְאַלְתִיאֵל – נכדו (או נינו) של יהויכין. לצדם עלה גם הכהן – יֵשוּעַ בן יוֹצָדָק – בנו של הכהן הגדול האחרון שכיהן בבית המקדש הראשון.

ארץ ישראל תחת השלטון הפרסי הייתה חלק מנציבות (*) (סַטְרַפְּיָה) עבר הנהר והיא חולקה למספר פַּחֲווֹת (*) (מדינות) ובהן פַּחֲוַות יהודה, הידועה גם בשם "יְהוּד מְדִינְתָא".

  • יחידת המנהל הבסיסית של האימפריה הפרסית, כפי שתואר במקורות ההיסטוריים היווניים. המלך הפרסי דָרְיָוֶשׁ חילק את האימפריה הפרסית לעשרים סטרפיות. ארץ ישראל נכללה בסטרפיה החמישית של האימפריה – עבר הנהר. המונח העברי המקביל לסטרפיה הוא נציבות.

  • ​יחידת משנה של סטרפיה בחלוקת המנהלית של האימפריה הפרסית. בנציבות (סטרפיה) עבר הנהר היו מספר מדינות ובהן יהודה – יהוד מדינתא. המושג "מדינה" נזכר במקרא. במחקר נהוג להשתמש בכינוי "פַּחַוָוה" ככינוי מקביל למושג "מדינה".

שיבת ציון

ככל הפחוות שהיו תחת השלטון הפרסי, גם יהוד מדינתא יכלה לטבוע מטבעות, בולות וטביעות חותם. ואכן מטבעות וטביעות שונות שנמצאו בשטחה נושאות את הכתובת "יְהֻד". תחומי יהוד מדינתא כללו את צפון יהודה בלבד ללא מישור החוף.

שבי ציון לא חזרו לארץ ריקה. ברחבי יהודה המשיכה להתקיים אוכלוסייה יהודית שלא יצאה לגלות בבל וכונתה "העם הנותר". אליה הצטרפו אנשים מיהודה ומבנימין שעבדו את אלוהי ישראל אך לא היו ממוצא יהודי. כלל האוכלוסייה המקומית ביהודה כונתה "עם הארץ". בין שבי ציון לבין עם הארץ התגלו חילוקי דעות בשאלות מהותיות הנוגעות להגדרת הזהות היהודית, לפולחן ולמנהגים.

סרטון: והארץ הייתה תוהו ובוהו: פרק 6: השיבה

מתוך: כאן 11 לשעבר רשות השידור

שאלות הבנת הנקרא

  1. מה היו הנסיבות ההיסטוריות של הצהרת כורש?
  2. ציינו שני הסברים להצהרת כורש.
  3. ציינו שלושה מנהיגים של גלי העלייה הראשונים בשיבת ציון.
  4. תארו את החלוקה המנהלתית של האימפריה הפרסית ואת מקומה של פחוות יהודה בחלוקה זו.
  5. תארו את תחומי יהוד מדינתא וציינו את סמכויותיה.
  6. ציינו שלושה תחומים בהם היו חילוקי דעות בין שבי ציון לבין "עם הארץ".
  7. ציינו שני הבדלים בין מבנה בית המקדש של זרובבל למבנה בית המקדש הראשון.

שאלת סיכום

  • הסבירו את הגורמים להצהרת כורש, תארו את גלי העלייה שבאו בעקבותיה, את המפגש בין השבים לבין האוכלוסייה המקומית ביהודה ואת מעמדה המדיני של יהודה בתקופה זו.