מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

בית המקדש הראשון

share
שתפו עמוד:
בית המקדש הראשון

מראה העיר ותחומיה בתקופת הממלכה המאוחדת וממלכת יהודה

על פי המסופר במקרא, בית המקדש הראשון נבנה על ידי שלמה המלך בראשית תקופת מלכותו. חלק מההכנות לבניית המקדש נעשו כבר בימי דוד המלך – אביו של שלמה. בניית המקדש על ידי המלך ובתוך שטח הקריה המלכותית העניקה למקדש אופי של מקדש-מלך (מקדש שמשמש בראש ובראשונה את המלך). ואכן, לאורך כל תקופת בית ראשון היו מלכי בית דוד מעורבים מאוד בכל הנעשה במקדש, בין היתר בשינויים ובשיפוצים הרבים שנערכו בו בשנות קיומו.

הקשר ההדוק בין המלך לבין המקדש היה מקובל גם בתרבויות אחרות במזרח הקדום. גם במאפיינים נוספים דמה בית המקדש הראשון למקדשי התרבויות האחרות בארץ כנען ובסביבתה.

נראה שבתחילת תקופת הבית הראשון הייתה מקובלת התפיסה כי המקדש הוא מקום שבו שוכן ה', וכי קיים קשר פיזי בין ה' למקדש. ביטוי לקשר זה אפשר לראות ביחס לארון הברית, שנתפס בשלב זה כמייצג את האל עצמו. בשלבים מאוחרים יותר של תקופת הבית הראשון (מימי חזקיהו ויאשיהו, מלכי יהודה), התגבשה תפיסה שלא ראתה קשר פיזי בין ה' למקדש, אלא קשר רוחני. בהתאם לכך חל גם שינוי ביחס לארון הברית.

מעתה סימל הארון את הברית בין ה' לבין עם ישראל, אשר קיומה היה מותנה בכך שהעם ובית המלוכה יקיימו את המצוות. תפיסה זו זוכה לייצוג בולט בספר דברים – שהחוקרים סבורים שהוא הספר שנמצא בעת שיפוץ המקדש בימי המלך יאשיהו.

מקדש שלמה נבנה כנראה כחלק מהקריה השלטונית. למבנים כה גדולים ומפוארים לא היה מקום מתאים בתחומי עיר דוד, ולכן היה צורך לאתר שטח מתאים עבורם. החלק הצפוני והגבוה של הגבעה המזרחית, הכולל את הר הבית ואת העופל, התאים לצורך בניית קריה שלטונית, משום שהיה נרחב דיו ונישא מעל העיר. כדי לבנות את הקריה במקום הורחבה העיר לשטח זה.

בניית הקריה השלטונית בחלק הגבוה של העיר מוכרת לנו מערים אחרות במרחב, ומכונה "אקרופוליס" – העיר העליונה. בית המקדש נבנה בפסגתו של ההר, וכך הוא נישא מעל כל שאר המבנים בהתאם למעמדו. עם זאת, הוא לא היה המבנה הגדול ביותר באקרופוליס של ירושלים ואולי אף לא המפואר ביותר. לפי המסופר בתנ"ך, ארמונו של שלמה המלך היה גדול ומפואר יותר. נוסף על כך, בניית המקדש ארכה שבע שנים, בעוד שבניית ארמון המלך ארכה 13 שנים. בניית המקדש בחצר הארמון – מקום שאינו נגיש לכלל העם – מעידה על מעמדו כמקדש-מלך.

אין בידינו ממצאים ארכאולוגיים ישירים מבית המקדש ראשון. בהר הבית לא ניתן לקיים חפירות ארכאולוגיות מפאת קדושת המקום, וגם אם הייתה אפשרות כזו – ספק אם היו מתגלים שרידי המבנה מימי הבית הראשון, שכן מקום זה שופץ ונבנה מחדש פעמים רבות לאורך ההיסטוריה (לדוגמה בימי הורדוס, בימי הרומאים, בימי הערבים ובימי הצלבנים). לפיכך, בבואנו לנסות לשחזר את מראה מקדש שלמה עלינו להיעזר במקורות אחרים – ממצאים ארכאולוגיים ממקומות אחרים ותיאור המקדש בתנ"ך.

בית המקדש מתואר בתנ"ך בשלושה מקומות עיקריים:

  1. ספר מלכים א', פרקים ו–ז – מקור זה נחשב בעיני החוקרים כמקור המהימן ביותר לשחזור המקדש;
  2. ספר דברי הימים ב', פרקים ג–ד – מקור זה נחשב בעיני החוקרים כמקור מאוחר, אף שייתכן שהוא מתאר את המקדש בשלביו המאוחרים;
  3. ספר יחזקאל, פרקים מ–מג – מקור זה נחשב בעיני החוקרים כחזון אידילי של המקדש ולא כתיאור מציאותי שלו, אף שייתכן שהוא נסמך גם על אירועים שהתרחשו במציאות. נוסף למקורות אלו ניתן להיעזר באזכורים נוספים של המקדש המצויים לרוב בתנ"ך (כמו בפרשת עתליה המתוארת בספר מלכים ב', פרק יא), וגם בתיאורים של המשכן – מתוך הנחה שמקדש שלמה היה המשכו של המשכן.

לשם השלמת הבנת הכתוב והשלמת השחזור החוקרים נעזרים גם בממצאים של מקדשים במזרח הקדום – בעיקר מצפון סוריה. כמו כן הם נעזרים בממצאים של מקדשים מארץ ישראל כמו במגידו, בחצור, בשכם, בדן, ובעיקר בערד ובמוצא, וגם בממצאים אחרים, ובהם דגם המקדש שנחשף בחפירות בחורבת קייאפה.

מקדש שלמה נבנה בתבנית של מבנה אורך (מבנה שהפתח שלו בקיר הקצר יותר, כך שמצד הכניסה אורכו של המבנה עולה על רוחבו). חזיתו של המקדש וּפִתחוֹ פנו מזרחה, כנהוג במקדשים רבים במזרח הקדום. בתנ"ך מצוינות מידותיו של המקדש: אורך הבית – 60 אמה (*); רוחבו – 20 אמה; גובהו – 30 אמה.

על פי הבנת החוקרים, מדובר במידות הפנים של המבנה (כלומר ללא עובי הקירות) והן אינן כוללות את האולם – החלק החיצוני של המקדש. אם כך, שטח הפנים של בית המקדש היה כ-300 מ"ר.

* אמה - יחידת מידה שהייתה מקובלת בעולם העתיק. הבסיס ליחידת מידה זו היא אורך היד מקצות האצבעות ועד המרפק. אורכה של אמה היה כחצי מטר (קיימת שונוּת ביחידת מידה זו). שמה של יחידת המידה נובע מהכינוי לחלק היד שמתחת למרפק.

בית המקדש הראשון נבנה מחומרים יקרים וייחודיים, חלקם יובאו מרחוק. הקירות נבנו מאבנים לא מסותתות או מאבנים שסותתו מראש. בין נדבכי האבן (שורות האבן הבונות את הקיר) שולבו קורות עץ גדולות. קורות אלו החזיקו את אבני הבנייה יחד והקנו למבנה גמישות שעזרה לו להתמודד עם רעידות אדמה. מבפנים צופו חדרי הבית בעץ – הקירות והתקרה צופו בעצי ארז, והרצפות צופו בעצי ברוש. גג הבית נשען על קורות ארז.
בחפירות בחורבת קייאפה בשפלת יהודה מצא הארכאולוג יוסף גרפינקל דגם עשוי אבן של מקדש. לדעתו של גרפינקל, ייתכן שזהו דגם המקדש בירושלים, ולכן ניתן להסתייע בו בהבנת התיאורים הארכיטקטוניים של המקדש המובאים בתנ"ך.

על פי הדגם, נראה שקורות הארז התומכות בגג קובצו לשלשות, ויצרו בחזית המקדש צורה הדומה לאות שין הפוכה. הדגם עשוי גם להעיד על כך שהמזוזות והמשקופים בדלתות החוץ והפנים של המקדש נבנו בצורה מדורגת. החלונות מתוארים כחלונות שהיו גם שקופים וגם אטומים. תיאור זה הביא את החוקרים לחשוב שאולי הייתה בהם שבכת עץ (מעין רשת עשויה עץ).​

​תוכנית המקדש כללה שלושה חלקים – האולם, בתוכו ההיכל, ובתוכו הדביר; ככל שהחלק היה פנימי יותר, רמת הקדושה שבו עלתה, והחומרים ששימשו לבנייתו ולעשיית הכלים שניצבו בו היו יקרים יותר. מחוץ למבנה עצמו עמדו מבנים ומתקנים נוספים.

הצעת שחזור של בית המקדש הראשון בהתאם לדגם מבנה מחורבת קיאפה
שיחזור ע"י האדריכל רועי אלבג, באדיבות פרופ' יוסי גרפינקל
הצעת שחזור של בית המקדש הראשון בהתאם לדגם מבנה מחורבת קיאפה שיחזור ע"י האדריכל רועי אלבג, באדיבות פרופ' יוסי גרפינקל

החלק החיצוני ביותר של בית המקדש. חלק זה שימש לכניסה ולהפרדה בין החלק הפנימי, המקודש יותר, לחצר המקדש. חלק מהחוקרים רואים את האולם כחדר הראשון במבנה עצמו, ואילו אחרים רואים אותו כחצר מוקפת חומה נמוכה – ללא תקרה.

החוקרים גם חלוקים ביניהם בשאלת גובה הקירות של האולם – האם גובהם היה כגובה המבנה כולו? גבוה יותר? נמוך יותר? האולם היה מבנה רוחב (מבנה שהכניסה אליו היא בקיר הארוך יותר, ושמצד הכניסה רוחבו עולה על אורכו) ואורכו היה 10 אמות.

הצעות של חוקרים שונים לשחזור בית המקדש הראשון

מקור: זאב הרצוג, אונ' תל-אביב

החלק המרכזי והגדול של הבית. בינו לבין האולם הפרידו שתי דלתות. בהיכל הוצבו כלי המקדש: מזבח זהב לקטורת, מנורות ושולחן לחם הפנים. אורכו של ההיכל היה 40 אמות.

החלק המקודש ביותר במבנה, ועל כן הוא נקרא גם קודש הקודשים. בדביר עמד ארון ה', ומשני צדדיו היו שני הכרובים (דמויות מכונפות). על פי המתואר בתנ"ך, חדר זה היה נמוך יותר משאר המבנה.

החוקרים העלו כמה הצעות לשחזור חלק זה: חלק מהחוקרים הציעו שהרצפה הייתה מוגבהת, כך שאל הדביר עלו במדרגות או בסולם; חוקרים אחרים הציעו שתקרת הדביר הייתה נמוכה יותר, ומעליו הייתה עליית גג; ישנם חוקרים שהציעו שגם התקרה הייתה נמוכה יותר וגם הרצפה הייתה מוגבהת; הצעות נוספות רואות את הדביר כיחידה בפני עצמה – קוביית עץ שהוצבה בחלק האחורי של הבניין; יש אף חוקרים המציעים שאולי המשכן עצמו הוכנס למבנה.

על כל פנים, בין הדביר להיכל הייתה קיימת הפרדה כלשהי – אך לא ברור מה היה טיבה. מידותיו של הדביר היו כשל קובייה שאורכה של כל אחת מצלעותיה 20 אמות.

  • הצעת שחזור מראה בית המקדש הראשון

    הצעת שחזור מראה בית המקדש הראשון

    באדיבות: זאב הרצוג

  • הצעת שחזור בית המקדש הראשון

    הצעת שחזור בית המקדש הראשון

    מקור: ויקיפדיה

​יכין ובועז

שני עמודי נחושת גדולים וחלולים בעלי כותרות מפוארות, שניצבו משני צידי האולם. גובהם היה 23 אמות. החוקרים חלוקים ביניהם בשאלת תפקידם ההנדסי. יש הסבורים שהעמודים תמכו בגג האולם, יש הסבורים שתפקידם היה עיטורי וסמלי בלבד ויש הטוענים שהיו שני זוגות של עמודים – שניים תומכים ושניים שנועדו לעיטור.

כך או כך, עמודים אלו סימלו את הקשר של המקדש לבית המלוכה – בית דוד. שמות העמודים ניתנו על ידי שלמה, אך לא ברורה לנו משמעותם.

על פי המתואר במקרא, סביב הבית עמד מבנה בן שלוש קומות, מחולק לתאים. מבנה זה הקיף את הבית משלושה מצדדיו (פרט לחזית). רוב החוקרים סבורים שמבנה זה שימש לאחסון, אך יש שרואים בו צורה של עיטור מעצי ארז סביב המקדש. נראה שמבנה זה נוסף לבית המקדש בתקופה מאוחרת לבנייתו.

רוב עבודת המקדש נעשתה בחצר הקדמית – מחוץ לבית.

בחצר זו ניצבו שני מתקנים חשובים:

  1. המזבח – עליו הוקרבו הקורבנות. החוקרים חלוקים בשאלת החומר שממנו נבנה המזבח: האם הוא צופה בנחושת? האם נבנה מאבני גוויל (אבנים לא מסותתות) כמו בערד? מה ניתן ללמוד מהמזבח המפורק שנמצא בבאר שבע ושהיה מורכב מאבני גזית (אבנים מסותתות ומוחלקות)?
  2. ים הנחושת – מכל מים עגול וגדול, שעמד על ארבעה מקבצים של שלושה שוורים (בקר) מנחושת. תפקידו אינו ברור. יש הסוברים שהוא שימש לרחצת הכוהנים או הקורבנות, ויש הסוברים שתפקידו היה לסמל את הנהר בגן עדן. לים הנחושת היו מחוברים כיורים.

גם בתוכנית המקדש ניתן להבחין בהשפעות של תרבויות אחרות בסביבה. בעיקר ניתן להבחין בהשפעות ממקדשים צפון סוריים או פיניקיים. בהקשר זה יש לזכור כי המקדש נבנה בידי בנאים פיניקים (בנאיו של חירם מלך צור). ואכן יש בידינו ממצאים של מקדשים מהמזרח התיכון, הדומים בתוכניתם למקדש שלמה.

בארץ ישראל נחשפו מקדשים נוספים, בין היתר המתחם הפולחני בדן, המקדש במוצא והמקדש לאלוהי ישראל בערד. המקדשים במוצא ובערד התקיימו במהלך תקופת המלוכה, אך נראה שהם נגנזו בשלב מסוים, וכך גם המזבח שהיה קיים בבאר שבע.

תוכניתו של המקדש בערד מזכירה את תוכנית המקדש בירושלים בכך שהיא כוללת היכל ובתוכו דביר (בגומחה במרכז הקיר האחורי שלו), ובחצר הקדמית שלו ניצב מזבח בדומה למקדש שלמה.

עם זאת, המקדש בערד שונה מהמקדש בירושלים, משום שאין בו אולם ומשום שהוא מבנה רוחב, בעוד שהמקדש בירושלים הוא מבנה אורך. על פי דעתו של החוקר זאב הרצוג, תוכניתו של מבנה הרוחב בערד מייצגת גישה עממית ופתוחה למקדש, ואילו תוכניתו של מבנה האורך של מקדש שלמה היא ריכוזית.

דבר הכותב אל הקורא

בניגוד לאתרים אחרים שנסקרים בחלק של מראה העיר, אין לנו ממצאים ארכאולוגיים ממשיים מבית המקדש הראשון. למרות זאת, בחרנו לכלול כאן סקירה על מראה המקדש ועל מעמדו בחלק זה – בגלל מעמדו הרם וחשיבותו הרבה של בית המקדש הראשון.

ראוי לשים לב למקורות המשמשים לדיון במראהו ובתכניתו של בית המקדש – התנ"ך וממצאי מקדשים אחרים בא"י ובסביבתה.

פרשנות אפשרית לשמות העמודים

אחת ההשערות שהשמות הם בעצם המילה הראשונה בברכה לשושלת המלוכה, שהייתה רשומה עליהם.

שאלות ועבודות

עבודת הרחבה

  • על פי המסופר במלכים א, ו-ז, שחזרו בהכללה את תכנית בית המקדש של שלמה. ניתן לשחזר בשרטוט או בבניית דגם.
  • חפשו פירושים נוספים לשמות העמודים – יכין ובעז.

שאלות חשיבה

  • הסבירו מדוע למבנים כה גדולים ומפוארים לא היה מקום מתאים בתחומי עיר דוד.
  • הסבירו מדוע החלק הצפוני והגבוה של הגבעה המזרחית, הכולל את הר הבית ואת העופל, מתאים לצורך בניית המקדש.

שאלות הבנת הנקרא

  1. מי בנה את בית המקדש הראשון?
  2. כתבו שלוש סיבות לראיית בית המקדש הראשון כמקדש-מלך.
  3. במה בית המקדש הראשון היה דומה למקדשים של התרבויות האחרות במרחב, ובמה הוא היה ייחודי?
  4. מה הייתה התפיסה המקובלת בתחילת תקופת הבית הראשון לגבי בית המקדש? כיצד תפיסה זו באה לידי ביטוי ביחס לארון הברית?
  5. איזו תפיסה הייתה מקובלת בשלבים המאוחרים יותר של תקופת הבית הראשון ביחס לבית המקדש? כיצד תפיסה זו באה לידי ביטוי ביחס לארון הברית?
  6. על פי ספר דברים, במה מותנה קיום הברית בין ה' לבין עם ישראל?
  7. מדוע הקריה השלטונית נבנתה בחלק הצפוני של הגבעה המזרחית?
  8. מהו אקרופוליס?
  9. כתבו עובדה אחת המעידה על מעמדו הגבוה של בית המקדש ביחס למבנים האחרים בקריה השלטונית, ושלוש עובדות שלא תואמות את מעמדו זה.
  10. כתבו שתי סיבות מדוע אין לנו ממצאים ארכאולוגיים ישירים מבית המקדש הראשון.
  11. מהם שני המקורות העיקריים לשחזור מראהו של בית המקדש הראשון?
  12. כתבו חמישה מקורות מקראיים לשחזור מראה בית המקדש הראשון.
  13. כתבו שלושה סוגים של ממצאים מהם אפשר ללמוד על מראהו של בית המקדש הראשון.
  14. באיזו תבנית נבנה בית המקדש הראשון? לאיזה כיוון פנתה חזיתו? מה היו מידותיו, במטרים?
  15. מאיזה סוג חומרים נבנה בית המקדש?
  16. מדוע שולבו קורות עץ בין נדבכי האבן?
  17. מאילו חומרים צופו חדרי המקדש מבפנים?
  18. מה החזיק את הגג של בית המקדש?
  19. מה ניתן ללמוד מהדגם שנמצא בחורבת קייאפה על דרך בניית הגג של בית המקדש?
  20. מה אפשר ללמוד מהדגם שנמצא בחורבת קייאפה על צורת המזוזות והמשקופים בבית המקדש?
  21. כיצד נראו חלונות בית המקדש?
  22. כתבו את שלושת חלקי בית המקדש העיקריים. כתבו שני דברים שמשתנים ככל שמתקדמים פנימה יותר בבית המקדש.
  23. מה היה תפקידו של האולם? באילו שני דברים ביחס לאולם, חלוקים החוקרים? מה מידותיו של האולם?
  24. מה תפקידו של ההיכל ומהם מידותיו? כתבו שלושה חפצים שהוצבו בו.
  25. מה תפקידו של הדביר ומהם מידותיו? מהו שמו הנוסף?
  26. מה עמד בדביר? מי היה מורשה להיכנס אליו? מתי?
  27. כתבו חמש הצעות של החוקרים לשחזור הדביר.
  28. כתבו שלושה חלקים נוספים במקדש, פרט לשלושת חדריו העיקריים.
  29. מהם יכין ובעז? מה הם סימלו? מה מקור שמם?
  30. כתבו שלוש דעות של חוקרים לגבי תפקידם של יכין ובעז. מה היה גובהם?
  31. מהו היציע? כתבו שתי דעות של חוקרים לגבי תפקידו.
  32. איזו פעילות הייתה מתבצעת בחצר של בית המקדש?
  33. כתבו שני מתקנים שנבנו בחצר בית המקדש.
  34. כתבו שלוש דעות של חוקרים לגבי החומרים מהם נבנה המזבח.
  35. כתבו שתי דעות של חוקרים לגבי תפקידו של ים הנחושת.
  36. למקדשי איזה אזור דומה בית המקדש הראשון? למה זה עשוי להיות קשור?
  37. כתבו שלושה אתרים בהם נמצאו עדויות לקיומו של מקדש או מתחם פולחני לאלוהי ישראל מתקופה זו.
  38. באיזה הקשר נגנז המקדש בערד והמזבח בבאר שבע?
  39. כתבו שני דברים בהם המקדש בערד דומה לבית המקדש בירושלים, ודבר אחד בו הוא שונה.
  40. על פי גישתו של זאב הרצוג – מה מייצגת כל תכנית של מקדש? כיצד זה קשור לתפיסת המקדש?

שאלות סיכום

  1. הסבירו את מעמדו של בית המקדש הראשון, את הביטויים למעמד זה ואת השינויים שחלו בתפיסת המקדש במהלך תקופת הבית הראשון.
  2. תארו את המקורות העיקריים שמשמשים לשחזור מראהו של בית המקדש הראשון. הסבירו כיצד ניתן להפיק מידע על כך מכל אחד מהמקורות.
  3. תארו את בית המקדש הראשון ואת חלקיו העיקריים, הסבירו את תפקידו של כל חלק. בססו דבריכם על המקורות השונים.
  4. הסבירו את משמעות ההבדל בתכנית בין מקדש ערד לבית המקדש בירושלים.