מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

נִקְבַּת חזקיהו

share
שתפו עמוד:
נִקְבַּת חזקיהו

מפעלי המים בימי הבית הראשון

עמוד זה הינו חלק מהנושא הכולל - מפעלי המים בימי הבית הראשון - להמשך קריאה יש לעבור לעמודים הבאים:

מפעל המים הידוע ביותר

מפעל המים הידוע ביותר, המיוחס בדרך כלל לחזקיהו מלך יהודה. מפעל זה מנצל את מי הגיחון ומוביל אותם אל בריכת השילוח במנהרה מפותלת וארוכה (למעלה מ-500 מטר). על פי הדעה המקובלת, מפעל זה נועד להכין את העיר למצור האשורי. אם כך, מטרת המפעל היא כפולה:

  1. להוביל את המים למקום שנמצא בתוך תחומי העיר המוקפת חומה.
  2. למנוע מהצבא האשורי, הצר על העיר, להשתמש במים.

הנקבה מובילה את כל מי המעיין אל בריכת השילוח, שנמצאת בתוך התחום שנוסף לעיר עם הרחבתה בידי חזקיהו. חציבת הנקבה ביטלה את מפעלי המים הקודמים – מערכת פיר וורן ותעלת השילוח, או לפחות מנעה מהם את מי הגיחון.

מפעל זה הצליח במידה כה רבה – עד שבדורות המאוחרים יותר נשכח מקום הנביעה הטבעי של מעיין הגיחון והוא התגלה שנית רק במאה ה-17.

על פי סימני החציבה לאורך הנקבה, וכן על פי כתובת השילוח, שהתגלתה בה – חציבת הנקבה נעשתה על ידי שתי קבוצות של פועלים, שהתקדמו משני קצות המפעל זו מול זו. שאלות רבות עולות באשר לדרך חציבת הנקבה:

  1. ​מדוע הנקבה כה מפותלת?
  2. כיצד הצליחו שתי קבוצות החוצבים להיפגש?
  3. כיצד הצליחו החוצבים לחצוב במעמקי האדמה ללא פתחי אוורור?
  4. כיצד הצליחו החוצבים לשמור על שיפוע כה מתון למרחק כה רב?
  5. מדוע הוצבה כתובת השילוח סמוך מאוד לנקודת היציאה של הנקבה מהסלע?
  6. האם מפעל זה תואם את המתואר בתנ"ך?

פיתולי הנקבה

בהכללה ניתן לתאר את תוואי הנקבה בצורת האות S. לא ברור לשם מה נחצבה הנקבה בתוואי כזה, שמאריך מאוד את הדרך, ומקשה עוד יותר על שמירת השיפוע (שממילא הוא מתון מאוד וקשה לשמור עליו). היו שניסו להציע הסברים נפרדים לכל אחד מהפיתולים הגדולים.

את הפיתול הצפוני הסבירו בצורך להכניס את הנקבה אל מתחת לעיר (לצורך לא ברור), ואת הפיתול הדרומי הסבירו בעיקוף שעשו חוצבי הנקבה כדי לא להעביר אותה מתחת לקברי בית דוד, שסברו שהם ממוקמים בחלקה הדרומי של עיר דוד, מחשש לטומאה. הסבר אחר רואה את הפיתולים כאמצעי להבטחת מפגש של שתי קבוצות החוצבים.

המפגש בין שתי קבוצות החוצבים

כשחושבים על האמצעים הטכנולוגיים של העת העתיקה, קשה להבין כיצד הצליחו שתי קבוצות החוצבים למצוא את הדרך להיפגש. במפעלים מקבילים מתקופה זו, וגם מתקופות מאוחרות יותר, הטכניקה הייתה לחצוב לאורך תוואי המנהרה פירים (בורות אנכיים) היורדים מפני השטח, ולאחר מכן לחצוב את קטעי המנהרה המקשרים בין הפירים.

ואולם בנקבת חזקיהו לא נחצבו פירים. כדי להסביר את עניין המפגש בנקבת חזקיהו הועלו שתי הצעות: יש הרואים את פיתולי הנקבה כדרך להבטיח מפגש, ואכן סמוך לנקודה המזוהה כנקודת המפגש קיימים שני פיתולים נוספים דמויי האות S, אך קטנים יותר; על פי הצעה אחרת, על פני השטח היו אנשים שכיוונו את החוצבים באמצעות מכות על הקרקע. שתי קבוצות החוצבים גם שמעו זו את זו וכך יכלו לכוון את דרכן ולהיפגש.

אירוע המפגש הונצח בכתובת השילוח, שנחקקה על קטע מוחלק בקיר הנקבה, במרחק קטן מאוד ממקום היציאה של הנקבה מהסלע בימינו. הכתובת חקוקה בכתב עברי קדום, ועל פי זה אפשר לתארך אותה ואת המפעל כולו לשלהי ימי הבית הראשון:

תעתיק הכתובת: ]דבר.] הנקבה. וזה. היה. דבר. הנקבה. בעוד [.מנפם. החצבם. את.] הגרזן. אש. אל. רעו. ובעוד. שלש. אמת. להנק[ב. נשמ]ע. קל. אש. קרא. אל. רעו. כי הית. זדה. בצר. מימן. ומ[שמ]אל. ובים. הנקבה. הכו. החצבם. אש. לקרת. רעו. גרזן. על [ג]רזן. וילכו. המים. מן. המוצא. אל. הברכה. במאתים. ואלף. אמה. ומאת. אמה. היה. גבה. הצר. על. ראש. החצבם.

תוכן הכתובת: דבר הנִקְבָּה (או: הנְקִיבָה): וזה היה דבר הנקבה: בעוד החוצבים מניפים את הגרזן איש אל רעהו (משני צידי הנקבה), ובעוד שלוש אמות להינקב, נשמע קול איש קורא אל רעהו כי הייתה זדה (כנראה: סדק) בצור, מימין ומשמאל. וביום הנקיבה, היכו החוצבים איש לקראת רעהו, גרזן על גרזן, וילכו המים מן המוצא אל הבריכה, באלף ומאתיים אמות, ומאה אמה היה גובה הצור על ראש החוצבים.

על פי הכתובת, ניתן לשחזר את אירוע המפגש בין שתי קבוצות החוצבים. האירועים הבולטים המתוארים הם שמיעת קולות, סדק אפשרי שנוצר ושמחה רבה.

גם אם הצלחנו להסביר כיצד נפגשו הקבוצות, עדיין לא ברור כיצד היה לחוצבים די חמצן לנשום בעת פעולה מאומצת כמו חציבה. יש גם לזכור שאמצעי התאורה באותה התקופה התבססו על אש גלויה – שאף היא צורכת חמצן. בטכניקת הפירים שצוינה בסעיף הקודם, הפירים הם מקור החמצן והאוורור, אבל כזכור בנקבה לא נמצאו פירים.

אם נצליח למצוא הסבר אחד לשלוש הבעיות – הפיתולים, המפגש והאוויר – יהיה לנו הסבר טוב, שכן מהימנות של תיאוריה מדעית נמדדת לא רק על סמך פשטות ההסבר, אלא גם על היכולת למצוא הסבר אחד לבעיות רבות.

הסברים כאלה קיימים והם מקשרים את מפעל הנקיבה לתנאים הטבעיים: על פי אחד ההסברים, עוד לפני החציבה היה קיים סדק, שגרם לדליפת מים מהמעיין באזור המוצא של הנקבה. החוצבים רק הרחיבו את הסדק ועקבו אחריו. על פי הסבר אחר, בין המעיין למוצא הייתה שורה של חללים קַרסטיים – שכזכור שכיחים מאוד בסלע הטבעי של ירושלים. החוצבים חיברו בין החללים הקיימים, ואולי לכן הכתובת משתמשת בפועל נקיבה – עשיית חור.

כך או כך, פתרונות אלה מסבירים את הפיתולים (שהרי סדק או חללים נוטים להיות מפותלים בדרך כלל), את המפגש (התבססות על סדק טבעי או על חללים קיימים) וגם את בעיית האוורור (אוויר שחדר דרך הסדק או החללים).

שאלת השמירה על השיפוע

כאמור, אחת הבעיות שעולה באשר לדרך חציבת הנקבה היא בעיית השיפוע: כיצד הצליחו החוצבים לשמור על שיפוע מתון מאוד לאורך מרחק רב? באמצעי המדידה של אותם ימים היה קושי רב לשמור על שיפוע כה מתון בעבודת חציבה כה נרחבת. שמירת השיפוע חשובה ביותר, שכן אם הוא יהיה חד מדי, רצפת המנהרה תרד מתחת לגובה הבריכה בקצה הנקבה והמים לא יגיעו אליה.

אפשר לפתור גם את הבעיה הזאת בהסבר שהראינו לעיל – הרחבה של סדק טבעי שדרכו זרמו המים עוד קודם לכן, או מעקב אחרי המעבר בין השכבות הגיאולוגיות. פתרון אפשרי אחר לבעיה הוא שהחוצבים השתמשו במים הזורמים כדי למדוד את השיפוע, בכך ששמרו על מפלס המים בגובה אחיד. פעולה זו יכולה להיעשות אך ורק על ידי הקבוצה החוצבת מהמעיין לכיוון הבריכה.

כתובת השילוח

הכתובת המתארת את המפגש המרגש בין שתי קבוצות החוצבים הוצבה סמוך מאוד לנקודת היציאה של הנקבה מהסלע. הצבת הכתובת במקום זה מעלה כמה בעיות:

  1. מה הטעם להציב את הכתובת בתוך הנקבה, שהיא חשוכה לכל אורכה ואינה נגישה, כך שאיש לא יוכל לראותה?
  2. הכתובת מנציחה את המפגש, ואולם היא מוצבת במקום שונה מנקודת המפגש המזוהה על פי סימני החציבה על הקירות – האם לא היה מתבקש יותר להציב את הכתובת בנקודת המפגש עצמה? אברהם פאוסט פותר שתי בעיות אלו בכך שהוא רואה את מקום הכתובת כמקום המפגש בין שתי קבוצות החוצבים.

לדעתו, הקטע האחרון של הנקבה היה סדק טבעי. עד קטע זה חצבה את הנקבה קבוצה אחת בלבד מכיוון המעיין, והיא נעזרה במים מהמעיין על מנת למדוד את השיפוע. כאשר הגיעה קבוצה זו סמוך לסדק הטבעי בחלק האחרון, נשמעו קולות החציבה מהצד השני, ולכן הוכנסה קבוצה נוספת של חוצבים לעבוד בכיוון ההפוך. ואכן, הכתובת ניצבה בנקודה שבה תקרת הנקבה נעשית גבוהה – דבר המעיד על חלל טבעי במקום זה, ולפיכך מעיד על נקודת המפגש בין החוצבים משני הצדדים.

כדי להנציח את השמחה הרבה על השלמת המפעל הוצבה כתובת בנקודה שבה התרחש הדבר. אחרי שנפגשו שתי קבוצות החוצבים והמים זרמו מצד לצד, ניגשו החוצבים לפעולות הגימור של המפעל – הרחבת החציבה, יישור הקירות וכדומה. פעולות אלו נעשו משני הכיוונים בו זמנית, ולכן סימני החציבה מעידים על נקודת המפגש באמצע המפעל.

התיאור בתנ"ך

בעיה נוספת עולה כשמנסים להתאים את נקבת חזקיהו למפעל המתואר בתנ"ך. בדברי הימים ב' מתואר שהפעולה נעשתה על ידי "עם רב", ומהתיאור מתקבל רושם של דחיפות ושל מהירות רבה בביצוע המפעל. ואולם נקבת חזקיהו לא יכולה הייתה להתבצע על ידי "עם רב", שכן ברור שהיא נחצבה בידי חוצבים מיומנים. דוד אוסישקין, שהעלה הסתייגות זו, סבור שמפעל זה לא נועד להכנת העיר למצור האשורי, אלא מטרתו הייתה השקיה טובה יותר של גני המלך.

דעה זו לא מקובלת על החוקרים האחרים. אשר גרוסברג פותר בעיה זו בכך שהוא מסביר שהמפעל שיזם חזקיהו כדי להכין את העיר למצור האשורי כולל את חלקה הדרומי של תעלת השילוח (החלק שחצוב כמנהרה), ולא את נקבת חזקיהו. חלק זה נחצב בעזרת פירים או פתחים צדיים – מכל פתח חצבו לשני כיוונים, כך שבחציבה השתתפו חוצבים רבים.

בדרך זו יכלו להשלים את החציבה בתוך זמן קצר, כחלק מההכנות המהירות למצור. נקבת חזקיהו, לדעת אשר גרוסברג, היא מפעל שחזקיהו החל בו לפני מסע סנחריב והשלים אותו אחריו – אולי כדי להכין את העיר למצב שבו יהיה מצור נוסף.

לסיכום, בירושלים היו שני סוגים של מפעלי מים:

  1. מפעלים שניצלו את מי הגשמים בבורות, בתעלות ובבריכות.
  2. מפעלים שניצלו את מי הגיחון – מערכת פיר וורן שהבנתה שנויה במחלוקת ונקבת חזקיהו, שמעלה בפנינו שאלות רבות בנוגע לדרך חציבתה ולהקשרה ההיסטורי.

סרטון: ​נקבת השילוח

מתוך: מכון מגלי"ם

הסבר נוסף להבנת נקבת חזקיהו

רוני רייך רואה את המפעל כמתפתח בשלבים שלא כולם תוכננו מראש. תחילה נערך ניסיון להתחבר לתעלת השילוח (תעלה II) מדרום במפלס גבוה, ורק מאוחר יותר הנמיכו את מפלס הנקבה וחצבו אותה משני הצדדים בעזרת הנחיות מפני השטח.

שאלות ועבודות

עבודת הרחבה

  1. קראו את המאמר: ד' אוסישקין, "מפעלי המים של ירושלים בימי חזקיהו", קתדרה 70, עמ' 3-28. ציינו מה טוען אוסישקין לגבי תפקידה של נקבת חזקיהו ומהם הנימוקים העיקריים שלו לכך. ציינו גם היכן הוא מזהה את הבריכה העליונה ואת תעלת הבריכה העליונה.
  2. קראו את המאמר: א' גרוסברג, "החלק הדרומי של תעלת השילוח (תעלה II) ונקבת השילוח (נקבת חזקיהו) – שני מפעלי המים של חזקיהו המלך", מחקרי עיר דוד וירושלים הקדומה 6, תשע"א, עמ' 72-124. ציינו במה דעתו של אשר גרוסברג לגבי מפעלי המים – תעלת השילוח, נקבת השילוח (נקבת חזקיהו) ופיר וורן, שונה מהדעות של החוקרים האחרים וכיצד הוא מנמק את דעתו.

שאלות הבנת הנקרא

  1. ציינו שתי מטרות לחציבת נקבת חזקיהו, על פי הדעה המקובלת.
  2. מאיפה לאיפה מעבירה נקבת חזקיהו את המים?
  3. כיצד השפיעה נקבת חזקיהו על תעלת השילוח ועל מערכת פיר וורן?
  4. ציינו שתי הוכחות שחציבת הנקבה נעשתה על ידי שתי קבוצות פועלים שעבדו זו מול זו.
  5. ציינו שש שאלות שעולות באשר לדרך חציבת הנקבה.
  6. ציינו שלושה הסברים לפיתולים של הנקבה.
  7. מהי טכניקת החציבה של מנהרות בתקופה זו?
  8. ציינו שתי הצעות לפתרון שאלת המפגש בין קבוצות החוצבים.
  9. היכן נחקקה כתובת השילוח?
  10. ציינו שלושה מרכיבים בולטים באירוע המפגש כפי שהונצח בכתובת השילוח.
  11. מה מחמיר את בעיית האוורור?
  12. במה נמדדת מהימנות של תיאוריה מדעית?
  13. ציינו שני הסברים אפשריים לשלוש הבעיות: הפיתולים, המפגש והאוורור.
  14. מהי בעיית השיפוע?
  15. ציינו שלושה הסברים אפשריים לדרך בה נשמר השיפוע בחציבת נקבת חזקיהו.
  16. ציינו שתי בעיות הנובעות ממקום הצבתה של כתובת השילוח
  17. כיצד אברהם פאוסט פותר את הבעיות הנובעות ממקום הצבתה של כתובת השילוח?
  18. מה ההבדל בין המתואר בתנ"ך לבין נקבת חזקיהו?
  19. כיצד נפתר ההבדל בין התיאור המקראי לבין נקבת חזקיהו על פי דעתו של דוד אוסישקין? כיצד הוא נפתר על פי דעתו של אשר גרוסברג?

שאלות סיכום

  1. הסבירו את המטרות לחציבת נקבת חזקיהו ותארו את הנקבה.
  2. הסבירו את השאלות העולות באשר לדרך חציבת הנקבה ואת הפתרונות המוצעים להם.
  3. ערכו טבלה מסכמת של דעות החוקרים השונים ביחס למפעל המים "נקבת חזקיהו".