מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

המחלוקת בנוגע לתחומי העיר

share
שתפו עמוד:
המחלוקת בנוגע לתחומי העיר

כאמור, מתקופת שלהי ימי בית ראשון יש בידינו ממצאים ארכאולוגיים רבים המאפשרים לנו לשחזר את מראה העיר ברמת מהימנות גבוהה יחסית. על פי הממצאים ניתן לקבוע שבתקופה זו התרחבה ירושלים וכללה בתחומיה גם את הגבעה המערבית. גם בגבעה המזרחית (עיר דוד) נוספו אזורי מגורים באותה התקופה.

תהליכים אלה של התרחבות תחומי העיר היו חלק מההכנות שערך חזקיהו לקראת המסע האשורי. מפעלי המים שנחשפו בעיר דוד מבטאים אף הם את הכנותיו של חזקיהו, המתוארות במקרא, ובמסגרתם הוקם מפעל מים שהזרים את מי הגיחון אל תוך תחומי העיר. בסופו של הפרק נתאר את אזורי הקבורה שהקיפו את העיר כולה.​

המחלוקת לגבי תחומי העיר

כבר בראשית המחקר הארכאולוגי-היסטורי של ירושלים נוצרה מחלוקת בין החוקרים לגבי תחומי העיר בימי הבית הראשון, ובמהלך השנים חלו בה התפתחויות שונות. עוד בתחילת ימיה של המחלוקת נוצרו שני מחנות של חוקרים:

  1. מחנה המרחיבים – מחנה זה קבע שירושלים בימי הבית הראשון כללה גם את הגבעה המזרחית וגם את הגבעה המערבית.
  2. מחנה המצמצמים – מחנה זה קבע שירושלים בימי הבית הראשון הצטמצמה אך ורק לתחומי הגבעה המזרחית (כולל הר הבית כמובן).

לרשותם של החוקרים במחצית הראשונה של המאה העשרים עמדו המקורות המקראיים, מקורות היסטוריים אחדים וממצאים ארכאולוגיים מעטים – בעיקר מעיר דוד. נבחן את נימוקי הצדדים בשלב זה:

תחומי ירושלים בימי הבית הראשון על פי המצמצמים (משמאל) ועל פי המרחיבים (מימין)

מתוך: נ' אביגד, העיר העליונה של ירושלים, שקמונה והחברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה, עמ' 28. באדיבות החברה לחקירת ארץ ישראל ועתיקותיה

דבר הכותב אל הקורא

אמנם מחלוקת זו הוכרעה כבר לפני שנים רבות, אולם לימוד המחלוקת והטיעונים השונים של הצדדים, מאפשרים להדגים את דרך המחקר ההיסטורי-הארכאולוגי ומאפשרים לחשוף את דרכי החשיבה בתחומים אלו. בנוסף לכך, דרך זו יוצרת עניין רב יותר, וקישור טוב יותר של הממצאים אלה לאלה.
חשוב לשים לב שלמעשה, לא המרחיבים ולא המצמצמים יצאו מוויכוח זה כמנצחים. המצמצמים צדקו לגבי תחומי העיר בימי הממלכה המאוחדת וממלכת יהודה עד לימי חזקיהו, והמרחיבים צדקו לגבי תחומי העיר מימי חזקיהו והלאה. הדיון משלב את טיעוני הצדדים בוויכוח עם תיאור הממצאים והוא בנוי בצורה כרונולוגית – לפי התפתחות המחקר.

שאלות

שאלות הבנת הנקרא

  1. מהם שני המחנות של החוקרים שנחלקו לגבי תחומי ירושלים בימי הבית הראשון ומה היו תחומי העיר על פי כל דעה?
  2. ציינו שלושה סוגים של מקורות שעמדו לרשות החוקרים בראשית הוויכוח.