מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים
הצהרת נגישות

מדינת ישראל,

משרד החינוך

מסע סנחריב

share
שתפו עמוד:
מסע סנחריב

מסע סנחריב

בשנת 722 לפנה"ס נפלה ממלכת ישראל בידי האשורים. הממלכות השכנות לה, ובהן גם ממלכת יהודה, נעשו משועבדות לאשור: הן נדרשו להעלות לה מיסים ולהעמיד לרשותה כוח אדם – בעיקר חיילים שהצטרפו למסעות האשורים למצרים בניסיונותיהם לכבוש אותה.

אין ספק שעצם נפילתה של ממלכת ישראל – הממלכה הגדולה, החזקה והחוטאת בעיני המקרא – השפיעה רבות על ממלכת יהודה בתחום הפוליטי ובתחום הדתי:

בתחום הפוליטי – נוצרה הזדמנות לממלכת יהודה להרחיב את תחומיה. מתיאורים בספר דברי הימים עולה כי חזקיהו, מלך יהודה באותה תקופה, חידש את הקשרים עם האנשים שנותרו מממלכת ישראל לשעבר, שלא הוגלו על ידי האשורים, ועם צאצאיהם; בתחום הדתי – חזקיהו ביצע רפורמה פולחנית משמעותית. עיקרה של רפורמה זו היה ביטול הבמות – מקומות הפולחן לאלוהי ישראל ברחבי הממלכה, וריכוז הפולחן אך ורק בבית המקדש בירושלים.

ממלכת ישראל נתפסה כממלכה שחטאה בפולחן לאלוהי ישראל שלא בבית המקדש, ובייסוד ממלכה נפרדת שירושלים אינה בירתה ומלכי בית דוד אינם מלכיה. ייתכן שמכאן נבעה התפיסה שאם תקפיד ממלכת יהודה על פולחן בבית המקדש בירושלים בלבד ותהיה נאמנה למלכות בית דוד, היא עשויה להינצל מידי אשור.

בשנת 705 לפנה"ס מרד המלך חזקיהו באשור. נראה שהגורם העיקרי למרד קשור לכך שבאותו הזמן נתפסה אשור כממלכה נחלשת. תפיסה זו נבעה בין היתר מהעובדה שמלך אשור, סרגון השני, לא הובא לקבורה לאחר שנהרג בשדה הקרב, ועלתה סברה שמקרה זה מעיד שהאלים עזבו את אשור. באותו הזמן מרדו ממלכות נוספות באזור באשור, וכך עלו סיכויי ההצלחה של המרד.

במחקר מוזכרים גורמים נוספים שהיו עשויים להביא את חזקיהו למרוד באשור:

  1. תמיכה מצרית במרד, ואולי אפילו ברית בין מצרים ליהודה, שסיפקה ביטחון לממלכת יהודה.
  2. הרצון להשתחרר מעול השעבוד לאשור.
  3. שאיפות ההתרחבות של ממלכת יהודה, שנגדו את המדיניות האשורית.
  4. האמונה שריכוז הפולחן במקדש יציל את ממלכת יהודה מידי האשורים גם אם היא תתמרד נגדם.

סנחריב – שעלה למלוכה לאחר שאביו, סרגון השני, נהרג בשדה הקרב – יצא לדכא את המרד. חזקיהו הכין את הממלכה, ובעיקר את ירושלים הבירה, לקראת בואו של סנחריב. לאחר שדיכא את הממלכות האחרות שמרדו, פנה סנחריב לדיכוי המרד ביהודה.

האשורים העדיפו ליצור לחץ פוליטי וצבאי על מלכים שמרדו כדי להשיג כניעה, ולא לכבוש את הארצות המורדות; כלומר הם העדיפו שהמלך המורד ישלם את כל המיסים, יפתח את עירו בפני הצבא האשורי ללא התנגדות ויצהיר נאמנות לאשור, ולא להרגו או להעלימו.

סנחריב, שהגיע ליהודה מצפון דרך מישור החוף, כבש תחילה את אזור השְפֵלָה, שבמרכזו העיר לכיש – האזור החשוב ביותר מבחינה כלכלית בממלכת יהודה – ובכך יצר לחץ כבד על חזקיהו. מלכיש שלח סנחריב משלחת צבאית לירושלים בראשות רַבְשָׁקֵה, על מנת להשיג את כניעתו של חזקיהו ללא שיהיה צורך בכיבוש בפועל של ירושלים.

חזקיהו ניהל משא ומתן עם סנחריב באמצעות רַבְשָׁקֵה. נראה שהצדדים הגיעו להסכם שעל פיו ייכנע חזקיהו וישלח מיסי כניעה כבדים לסנחריב. בתמורה לכך הובטח לחזקיהו שירושלים לא תיהרס ושהוא יישאר על כסאו.

תוצאות המרד היו קשות מאוד מבחינתה של ממלכת יהודה: כל ערי השפלה, בקעת באר שבע וערד חרבו במהלומה הצבאית שהנחית סנחריב על יהודה. סנחריב קרע את השפלה משלטונה של יהודה ומסר אותה למלכים באזור שנותרו נאמנים לו ולא הצטרפו למרד: מלך עקרון, מלך אשדוד ומלך עזה.

בכך איבדה יהודה אזור חקלאי פורה וחשוב. מיסי הכניעה הכבדים גרמו להתרוקנות קופת הממלכה. ללא השפלה התקשתה ממלכת יהודה להתאושש מהמכה הכלכלית שספגה.

מסע סנחריב מתואר גם בתנ"ך וגם במנסרת סנחריב (*).

חלק מהתיאור המקראי של האירועים:

יג וּבְאַרְבַּע עֶשְׂרֵה שָׁנָה לַמֶּלֶךְ חִזְקִיָּה עָלָה סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל כָּל עָרֵי יְהוּדָה הַבְּצֻרוֹת וַיִּתְפְּשֵׂם. יד וַיִּשְׁלַח חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר לָכִישָׁה לֵאמֹר: חָטָאתִי, שׁוּב מֵעָלַי –אֵת אֲשֶׁר תִּתֵּן עָלַי, אֶשָּׂא. וַיָּשֶׂם מֶלֶךְ אַשּׁוּר עַל חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה שְׁלֹשׁ מֵאוֹת כִּכַּר כֶּסֶף וּשְׁלֹשִׁים כִּכַּר זָהָב. טו וַיִּתֵּן חִזְקִיָּה אֶת כָּל הַכֶּסֶף הַנִּמְצָא בֵית ה' וּבְאֹצְרוֹת בֵּית הַמֶּלֶך. טז בָּעֵת הַהִיא קִצַּץ חִזְקִיָּה אֶת דַּלְתוֹת הֵיכַל ה' וְאֶת הָאֹמְנוֹת אֲשֶׁר צִפָּה חִזְקִיָּה מֶלֶךְ יְהוּדָה, וַיִּתְּנֵם לְמֶלֶךְ אַשּׁוּר. (מלכים ב' יח, יג–טז)

חלק מהסיפור הנבואי על רבשקה (אחרי שהסתיים המשא ומתן באמצעותו):

לה וַיְהִי בַּלַּיְלָה הַהוּא וַיֵּצֵא מַלְאַךְ ה' וַיַּךְ בְּמַחֲנֵה אַשּׁוּר, מֵאָה שְׁמוֹנִים וַחֲמִשָּׁה אָלֶף. וַיַּשְׁכִּימוּ בַבֹּקֶר, וְהִנֵּה כֻלָּם פְּגָרִים מֵתִים. לו וַיִּסַּע וַיֵּלֶךְ וַיָּשָׁב סַנְחֵרִיב מֶלֶךְ אַשּׁוּר, וַיֵּשֶׁב בְּנִינְוֵה. (מלכים ב' יט, לה–לו)

התיאור האשורי:

אשר לחזקיהו היהודי, על 46 עריו הבצורות, ערי חומה, ועל הערים הקטנות לאין מספר שסביבותיהן, שמתי מצור ולכדתי [אותן] [...] 200,150 נפש, קטן וגדול, איש ואישה, סוסים, פרדים, חמורים, גמלים, בקר וצאן עד אין מספר הוצאתי לי מתוכן ומניתי כשלל. אותו כלאתי בתוך ירושלים עיר מלכותו כציפור בכלוב. הקפתי אותו בביצורים, ואת היציאה משער עירו עשיתי לו לתועבה. את עריו אשר בזזתי, קרעתי מארצו [...] [וכך] הקטנתי את ארצו. ועל המס הקודם, המשתלם על ידם מידי שנה בשנה, הוספתי מנחה ומתנות אדנותי והטלתי [אותן] עליהם.

כשמשווים את המקורות זה לזה קל להבחין בדמיון ביניהם: בשני המקורות נכבשה יהודה כמעט כולה וחזקיהו נכנע ושילם מס כבד; בשני המקורות לא כבש סנחריב את ירושלים ולא הוריד את חזקיהו מכיסאו, בעקבות כניעתו של חזקיהו.

הניגוד העיקרי בין שני המקורות הוא בפרשנות הניתנת לאירועים: הסיפור הנבואי על רבשקה מדגיש שירושלים ניצלה בדרך נס ורואה את סיום האירוע כתבוסה של סנחריב, ואילו התיאור האשורי מדגיש את הצלחתו של סנחריב ואת גודל שעבודו של חזקיהו.

העובדה שירושלים וחזקיהו ניצלו מידי האשורים, ואילו כל שאר המלכים שמרדו באשור הורדו מכיסאם, פורשה כתוצאה של התערבות אלוהי ישראל. על פי התפיסה המובאת בתנ"ך, המאבק בין סנחריב לבין חזקיהו היה מאבק בין אלילי אשור לאלוהי ישראל. ביטוי לכך אפשר לראות בדברי הנביא ישעיהו שמופנים בשם ה' אל סנחריב:

לג לָכֵן כֹּה אָמַר ה' אֶל מֶלֶךְ אַשּׁוּר: לֹא יָבוֹא אֶל הָעִיר הַזֹּאת וְלֹא יוֹרֶה שָׁם חֵץ וְלֹא יְקַדְּמֶנָּה מָגֵן וְלֹא יִשְׁפֹּךְ עָלֶיהָ סֹלְלָה. לד בַּדֶּרֶךְ אֲשֶׁר בָּא, בָּהּ יָשׁוּב, וְאֶל הָעִיר הַזֹּאת לֹא יָבוֹא, נְאֻם ה'. לה וְגַנּוֹתִי (*) עַל הָעִיר הַזֹּאת לְהוֹשִׁיעָהּ לְמַעֲנִי וּלְמַעַן דָּוִד עַבְדִּי. (ישעיהו לז, לג–לה)

על פי דברים אלה, ה' מגן על ירושלים, על בית המקדש ועל מלכות בית דוד. הוא ימשיך לעשות זאת כל עוד עבודת ה' נעשית אך ורק בבית המקדש בירושלים. תפיסה זו חיזקה מאוד את מעמדה של ירושלים, את מעמדו של בית המקדש ואת מעמדו של בית דוד בעיני העם.

  • ​כתובת שנכתבה על ידי סופרי מלך אשור ומתארת את מסעו של המלך בארץ ישראל ואת מלחמתו כנגד חזקיהו מלך יהודה במסע זה. הכתובת נמצאה על גבי כלי חרס בעל צלעות בארמון סנחריב בנינווה – ועל שם צורתו המצולעת הוא נקרא מנסרה. התגלו כמה עותקים של כתובת זו, ואחד מהם מוצג במוזיאון ישראל בירושלים.

  • ​הגנתי

ההתנהלות ההיסטורית של המרד

עקרון, אשקלון ויהודה סירבו להיכנע לסנחריב עם הגיעו לאזור. אצילי עקרון התעשתו מהר, הסגירו את מלכם לאשור ונכנעו וכך ניצלו מהגורל שפקד את אשקלון ואת יהודה, שהתמידו בסירובן להיכנע ועל כך העניש אותן סנחריב: הוא המיט הרס וחורבן על כל המרחב החקלאי של שתי הממלכות האלה (כל אזור החוף והשפלה המערבית במקרה של אשקלון, כל אזור שפלת יהודה ובקעת באר שבע וערד במקרה של יהודה) והותיר על תילה רק את ירושלים, עיר הבירה, שנאלצה כעת לשלם מיסי כניעה כבדים.

דמותו של רבשקה

רבשקה אינו שמו של האיש אלא כינוי התפקיד שלו, כנראה שר המשקים. כלומר, דמות בכירה בחצרו של מלך אשור – סנחריב. את נאומו נואם רבשקה בשפה היהודית – כלומר, בשפה בה דברו אנשי ממלכת יהודה, ולא בשפה הארמית – השפה הדיפלומטית של אותה תקופה בה שלטה גם שכבת המנהיגות של ממלכת יהודה, למרות בקשתם של הנושאים ונותנים עימו מצד חזקיהו, וזאת על מנת שהעם הנצור בירושלים ומגני החומה יבינו את דבריו.

יש הטוענים, כי רבשקה זה ידע את השפה היהודית מאחר והיה מגולי ממלכת ישראל, שהגיעו לאשור והשתלבו בחצר המלך. בתוכן נאומו מופיעים לצד טיעונים אשוריים מוכרים, כמו האזכור של מצרים כמשענת קנה רצוץ, גם טיעונים שמתאימים לנקודת מבט ישראלית (כלומר, של ממלכת ישראל) – כמו הטיעון שחזקיהו חטא לאלוהי ישראל על ידי ריכוז הפולחן בירושלים וביטולו בבמות, ולכן ה' שלח את אשור על מנת להענישו.

שאלות הבנת הנקרא

  1. ציינו שני ביטויים מעשיים לשעבוד לאשור.
  2. ציינו שני תחומים בהם הושפעה ממלכת יהודה מנפילתה של ממלכת ישראל.
  3. עם איזו אוכלוסייה חידש חזקיהו מלך יהודה את הקשרים?
  4. מה היה מוקד הרפורמה הדתית שביצע חזקיהו?
  5. ציינו שלושה חטאים של ממלכת ישראל כפי שראו זאת אנשי ממלכת יהודה.
  6. ציינו חמישה גורמים שהביאו את חזקיהו למרוד באשור.
  7. מה הייתה התגובה האשורית למרד? מה עשה חזקיהו כדי להתכונן למהלך אשורי זה?
  8. מה הייתה הדרך העדיפה על האשורים כדי לדכא מרדים של מלכים הכפופים להם? מה הייתה הדרך החלופית?
  9. ציינו שני שלבים במסע סנחריב נגד יהודה.
  10. כיצד הסתיים מסע סנחריב נגד חזקיהו?
  11. ציינו שני מקורות שמתארים את מסע סנחריב.
  12. ציינו סתירה אחת בין המקורות ושני דברים שבהם המקורות מתארים אותם דברים.
  13. כיצד פורשו בממלכת יהודה תוצאות מסע סנחריב?
  14. על פי התנ"ך – מה מסתתר מאחורי המאבק בין סנחריב לחזקיהו?
  15. על אילו שלושה דברים מגן ה'? מה התנאי לקיומה של הגנה זו?

שאלות סיכום

  1. תארו והסבירו את ההשפעות של נפילת ממלכת ישראל על ממלכת יהודה.
  2. ציינו והסבירו את הגורמים למרד של חזקיהו נגד אשור.
  3. תארו את מסע סנחריב ואת תוצאותיו.
  4. הסבירו את התפיסה שנוצרה בממלכת יהודה בעקבות תוצאות מסע סנחריב – מדוע היא נוצרה ובמה היא השפיעה.