מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

יאשיהו מלך יהודה

share
שתפו עמוד:
יאשיהו מלך יהודה

רקע היסטורי

בשליש האחרון של המאה ה-7 לפני הספירה, נחלשה אשור – תחילה בשל מאבקי ירושה ומאוחר יותר בגלל התחזקותה של בבל (*).

אין ספק שהיחלשותה של האימפריה האשורית השפיעה על ממלכת יהודה ועל מלכה יאשיהו, נכדו של מנשה. יאשיהו ביצע מחדש את הרפורמות הדתיות של חזקיהו: הוא הרחיק את הפולחנים הזרים וריכז את הפולחן לאלוהי ישראל בבית המקדש בירושלים.

במסגרת שיפוצים שנערכו בבית המקדש באותה תקופה מצאו חלקיהו הכהן הגדול ושפן הסופר ספר תורה, כנראה ספר דברים. הספר – שמדגיש את הייחודיות הלאומית של עם ישראל כעם הנבחר, ורואה חשיבות רבה בריכוז הפולחן בבית המקדש בירושלים – הוקרא ברוב טקס בפני העם.

חוקרים רבים סבורים שאירועים אלה הביאו להתחזקות התפיסה האידאולוגית מימי חזקיהו. על פי תפיסה זו, כל עוד נעשית עבודת ה' בבית המקדש בירושלים כהלכתה – אלוהי ישראל יגן על העיר ועל בית המלוכה. ייתכן שתפיסה זו, והרגשות הלאומיים הגואים שקשורים בה, היא שהביאה את יאשיהו לצאת למסעות כיבוש וסיפוח בכמה משטחי ממלכת ישראל לשעבר, ולנסות להשיב את עטרת הממלכה המאוחדת מימי דוד ושלמה ליושנה. אין ספק שהיחלשותה של אשור סיפקה ליאשיהו הזדמנות נאותה לבצע צעדים אלה.

בשנת 609 לפנה"ס יצאה בבל (*) לקרב מכריע כנגד אשור בעיר חָרָן שבמסופוטמיה. לעזרתה של אשור יצא מלך מצרים – פרעה נְכֹה. בדרכו ממצרים למסופוטמיה עבר פרעה נכה בארץ ישראל. על פי המתואר במקרא, יאשיהו יצא לקראת פרעה נכה, מלך מצרים, בסמוך למגידו שבצפון הארץ, ופרעה נכה הרג אותו.

* בבל - עיר מדינה במסופוטמיה (ארץ בין הנהרות – בין הפרת והחידקל) שהייתה חלק מהאימפריה האשורית. בבל הפכה לאימפריה משמעותית עם התפוררותה של האימפריה האשורית, ששלטה עליה. בסוף המאה ה-7 לפנה"ס הכניעה בבל את אשור והפכה למעשה לאימפריה עולמית. נְבוּכַדְנֶצַּר – מלך בבל בתקופה זו – הוא שהחריב את ירושלים ואת בית המקדש הראשון בשנת 586 לפנה"ס, והגלה את תושבי ירושלים לבבל. בשנת 539 לפנה"ס נכבשה בבל בידי כורש מלך פרס.

מגידו והמעבר ההכרחי בדרך הים

מגידו שוכנת בסמוך לדרך הבינלאומית החשובה ביותר, שחצתה את ארץ ישראל בעת העתיקה וכונתה על ידי הרומאים 'דרך הים'. דרך זו קישרה בין שני מרכזי העולם העתיק – הדלתא של הנילוס במצרים ומסופוטמיה, ובה עברו סוחרים ומסעות מלחמה רבים.

הדרך נכנסה לארץ ישראל מדרום בסמוך לעיר עזה, נמשכה צפונה לאורך מישור החוף, וחצתה את ארץ ישראל למזרח בעמקים (עמק יזרעאל, עמק חרוד ועמק בית שאן). על מנת לעבור ממישור החוף לעמקים, חצתה הדרך את רכס הכרמל במעבר עירון. זהו מעבר צר יחסית של הדרך – בעיקר בירידה מזרחה לכיוון מגידו. מעבר צר כזה – המכונה בשפה הצבאית "מעבר הכרחי" – מאפשר לחסום את הדרך בקלות.

סביר מאוד, שעצמתה הרבה של מגידו בעת העתיקה נובעת משליטתה על מעבר הכרחי זה. סביר, שתנאים טופוגרפיים אלה, הם שהביאו את יאשיהו לניסיון לעצור את פרעה נכה בדרכו למסופוטמיה דווקא במקום זה.

שאלות הבנת הנקרא

  1. ציינו שני גורמים להיחלשותה של אשור בשליש האחרון של המאה ה- 7 לפנה"ס.
  2. ציינו שני דברים שעשה יאשיהו במסגרת הרפורמה הדתית.
  3. איזה ספר נמצא בבית המקדש במסגרת השיפוצים שנערכו בו? ציינו שני דגשים חשובים בספר זה.
  4. מה הייתה ההשפעה של גילוי הספר ושל הקראתו בפני העם?
  5. השלימו את התפיסה האידיאולוגית: כל עוד _____________, ה' 1. ____________, 2. _______________
  6. ציינו שני גורמים שהביאו את יאשיהו לצאת למסעות כיבוש אל שטחי ממלכת ישראל לשעבר.
  7. השלימו לגבי הצדדים במלחמה בשנת 609 לפנה"ס: ________ יוצאת לקרב ב _______ נגד __________, להם בא לסייע מלך ___________. _________ מלך ____________ מנסה לעצור אותו בסמוך ל ____________.
  8. מה היו תוצאות היציאה של יאשיהו נגד פרעה נכה?

שאלות סיכום

  1. הסבירו את הגורמים להיחלשותה של אשור בשליש האחרון של המאה ה- 7 לפנה"ס, ואת ההשפעות שהיו להיחלשות זו על ממלכת יהודה – בתחום הדתי והמדיני.
  2. תארו והסבירו את הגורמים לקרב בין יאשיהו לפרעה נכה ואת תוצאותיו.