מדינת ישראל , משרד החינוך מדינת ישראל , משרד החינוך
מדינת ישראל, משרד החינוך
משרד החינוך
תקופות בירושלים

מדינת ישראל,

משרד החינוך

ראשית תקופת הברזל

share
שתפו עמוד:
ראשית תקופת הברזל

ירושלים בתקופת ההתנחלות

מה היה גורלה של ירושלים בראשית תקופת הברזל – האם היא נכבשה על ידי שבטי ישראל? האם היא נהרסה? מה היה גורל אוכלוסייתה? האם בני ישראל התנחלו בה? לנחלת איזה שבט השתייכה העיר? אלו רק חלק מהשאלות שעולות ביחס לראשית תקופת הברזל עד לכיבוש דוד.

כמו לגבי הזיקה הקדומה של עם ישראל לירושלים, וכמו לגבי תקופת ההתנחלות בכל הארץ, גם כאן רבות המחלוקות. גם במקרה הזה יש ניגוד בין הסיפור המקראי לבין ממצאי המחקר, אולם כאן אף מן הסיפורים המקראיים עצמם עולה תמונה מורכבת. ננסה לפענח את הכתוב במקרא, ונציג את הדעות השונות ביחס לגורלה של ירושלים בתקופה זו.

שלושה סיפורים מקראיים מתייחסים לגורלה של ירושלים בתקופה זו:

  1. מלחמת יהושע בברית חמשת מלכי הדרום, שבראשה עמד אדוני-צדק מלך ירושלים.
  2. נחלת שבט בנימין
  3. נחלת שבט יהודה

מלחמת יהושע בחמשת המלכים

אחרי ששבטי ישראל חדרו לארץ כנען בפיקודו של יהושע וכבשו את יריחו ואת העי – כרתו הגבעונים (אנשי גבעון המצויה מצפון לירושלים, על גב ההר) ברית עם יהושע ושבטי ישראל. הפרשנות המקובלת היא שברית זו משקפת את החשש של הגבעונים מכוחם של שבטי ישראל: הם העדיפו לכרות ברית ולשעבד את עצמם מאשר לעמוד בסכנה קיומית.

וַיְהִי כִשְׁמֹעַ אֲדֹנִי-צֶדֶק מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם כִּי לָכַד יְהוֹשֻׁעַ אֶת הָעַי וַיַּחֲרִימָהּ, כַּאֲשֶׁר עָשָׂה לִירִיחוֹ וּלְמַלְכָּהּ כֵּן עָשָׂה לָעַי וּלְמַלְכָּהּ, וְכִי הִשְׁלִימוּ יֹשְׁבֵי גִבְעוֹן אֶת יִשְׂרָאֵל וַיִּהְיוּ בְּקִרְבָּם. ב וַיִּירְאוּ מְאֹד כִּי עִיר גְּדוֹלָה גִּבְעוֹן, כְּאַחַת עָרֵי הַמַּמְלָכָה, וְכִי הִיא גְדוֹלָה מִן הָעַי, וְכָל אֲנָשֶׁיהָ גִּבֹּרִים. ג וַיִּשְׁלַח אֲדֹנִי-צֶדֶק מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם אֶל הוֹהָם מֶלֶךְ חֶבְרוֹן וְאֶל פִּרְאָם מֶלֶךְ יַרְמוּת וְאֶל יָפִיעַ מֶלֶךְ לָכִישׁ וְאֶל דְּבִיר מֶלֶךְ עֶגְלוֹן לֵאמֹר: ד עֲלוּ אֵלַי וְעִזְרֻנִי וְנַכֶּה אֶת גִּבְעוֹן, כִּי הִשְׁלִימָה אֶת יְהוֹשֻׁעַ וְאֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל. ה וַיֵּאָסְפוּ וַיַּעֲלוּ חֲמֵשֶׁת מַלְכֵי הָאֱמֹרִי, מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם מֶלֶךְ חֶבְרוֹן מֶלֶךְ יַרְמוּת מֶלֶךְ לָכִישׁ מֶלֶךְ עֶגְלוֹן, הֵם וְכָל מַחֲנֵיהֶם, וַיַּחֲנוּ עַל-גִּבְעוֹן וַיִּלָּחֲמוּ עָלֶיהָ. ו וַיִּשְׁלְחוּ אַנְשֵׁי גִבְעוֹן אֶל יְהוֹשֻׁעַ אֶל הַמַּחֲנֶה הַגִּלְגָּלָה לֵאמֹר: אַל תֶּרֶף יָדֶיךָ מֵעֲבָדֶיךָ, עֲלֵה אֵלֵינוּ מְהֵרָה וְהוֹשִׁיעָה לָּנוּ וְעָזְרֵנוּ, כִּי נִקְבְּצוּ אֵלֵינוּ כָּל מַלְכֵי הָאֱמֹרִי יֹשְׁבֵי הָהָר. ז וַיַּעַל יְהוֹשֻׁעַ מִן הַגִּלְגָּל, הוּא וְכָל עַם הַמִּלְחָמָה עִמּוֹ וְכֹל גִּבּוֹרֵי הֶחָיִל."
(יהושע י, א–ז)

מלך ירושלים בתקופה זו – על פי המסופר בספר יהושע – הוא אדוני-צדק, שם בעל סיומת שמזכירה לנו את מלכיצדק מלך שלם, שעמו נפגש אברם. ייתכן שמדובר כאן בשם שושלתי של מלכי ירושלים, וייתכן גם שהדמיון נובע מהמקור המאוחר של סיפורים אלו.

מלך ירושלים חושש מהחדירה של שבטי ישראל לאזור שמצפון מערב לממלכתו ומהברית שנכרתה בין הגבעונים לבין יהושע, ועל כן הוא כורת ברית נגדית עם ארבעה מלכים נוספים באזור. העובדה שמלך ירושלים הוא יוזם הברית והעומד בראשה, עשויה להעיד על מעמדה הבכיר של ירושלים באזור, מעמד שכבר נרמז בתקופת הברונזה במקורות המצריים – כתבי המארות ומכתבי אל-עמארנה.

מטרתה של ברית מלכי הדרום היא להדוף את יהושע ולא לאפשר את חדירת שבטי ישראל לאזור יהודה. קל למלכי הברית לתקוף את גבעון – הצד החלש בברית עם יהושע. נוסף על כך, תקיפתה של גבעון עשויה להכריח את יהושע להגיע לזירת המלחמה עם צבאו – וכך יקבעו מלכי האמורי את שדה הקרב ואת עיתויו.

וַיָּבֹא אֲלֵיהֶם יְהוֹשֻׁעַ פִּתְאֹם, כָּל הַלַּיְלָה עָלָה מִן הַגִּלְגָּל. י וַיְהֻמֵּם ה' לִפְנֵי יִשְׂרָאֵל וַיַּכֵּם מַכָּה גְדוֹלָה בְּגִבְעוֹן וַיִּרְדְּפֵם דֶּרֶךְ מַעֲלֵה בֵית חוֹרֹן וַיַּכֵּם עַד עֲזֵקָה וְעַד מַקֵּדָה. יא וַיְהִי בְּנֻסָם מִפְּנֵי יִשְׂרָאֵל, הֵם בְּמוֹרַד בֵּית חוֹרֹן וַה' הִשְׁלִיךְ עֲלֵיהֶם אֲבָנִים גְּדֹלוֹת מִן הַשָּׁמַיִם עַד עֲזֵקָה, וַיָּמֻתוּ. רַבִּים אֲשֶׁר מֵתוּ בְּאַבְנֵי הַבָּרָד, מֵאֲשֶׁר הָרְגוּ בְּנֵי יִשְׂרָאֵל בֶּחָרֶב."
(יהושע י, ט–יא)

יהושע, שאולי צפה את מהלכי אויביו, מפתיע אותם בתנועה לילית מהגִלגל שבבקעת הירדן ובתקיפת מחנה מלכי האמורי עם שחר. התקיפה מצליחה מאוד וצבא חמשת המלכים בורח לכיוון השפלה במעלה בית חורון – הדרך היורדת מירושלים למערב. הקרב מסתיים בשפלת יהודה – עמק איילון, עזקה ומקדה – אזור השפעה של ירושלים, אך מרוחק מן העיר עצמה.

"טז וַיָּנֻסוּ חֲמֵשֶׁת הַמְּלָכִים הָאֵלֶּה וַיֵּחָבְאוּ בַמְּעָרָה בְּמַקֵּדָה. יז וַיֻּגַּד לִיהוֹשֻׁעַ לֵאמֹר: נִמְצְאוּ חֲמֵשֶׁת הַמְּלָכִים, נֶחְבְּאִים בַּמְּעָרָה בְּמַקֵּדָה. כו וַיַּכֵּם יְהוֹשֻׁעַ אַחֲרֵי כֵן וַיְמִיתֵם וַיִּתְלֵם עַל חֲמִשָּׁה עֵצִים, וַיִּהְיוּ תְּלוּיִם עַל הָעֵצִים עַד הָעָרֶב. כז וַיְהִי לְעֵת בּוֹא הַשֶּׁמֶשׁ צִוָּה יְהוֹשֻׁעַ וַיֹּרִידוּם מֵעַל הָעֵצִים וַיַּשְׁלִכֻם אֶל הַמְּעָרָה אֲשֶׁר נֶחְבְּאוּ שָׁם, וַיָּשִׂמוּ אֲבָנִים גְּדֹלוֹת עַל פִּי הַמְּעָרָה עַד עֶצֶם הַיּוֹם הַזֶּה."
(יהושע י, טז–יז; כו–כז)

בתום המלחמה הסתתרו חמשת המלכים במערה באזור מקדה שבשפלה. יהושע, שנודע לו על מקום המסתור, הוציא אותם להורג. בהמשך הפרק נזכרות ערים באזור יהודה שהוחרבו על ידי יהושע ואשר תושביהם נהרגו: מקדה, לבנה, לכיש, גזר, עגלון וחברון.

בכל התיאורים הללו לא נזכר כיבוש של ירושלים או הרג תושביה, אלא רק הוצאתו של מלכה להורג. אמנם קשה ללמוד משתיקתו של המקרא בקשר לאירוע שלא היה, ואולם מצד שני ראינו שעד כה הדגיש המקרא את הזיקה הקדומה של עם ישראל לירושלים, לפיכך ניתן להניח שאילו היה יהושע כובש את ירושלים היה הדבר מצויין בפירוש.

כך או כך, הפרק מסתיים בשיבתם של שבטי ישראל אל הגִלגל. מכאן אנחנו עשויים ללמוד שלמרות הניצחון הישראלי במלחמה, לא באה בעקבותיו התיישבות מיידית בערים שנכבשו. רק מאוחר יותר, בתום כל מסעות הכיבוש של יהושע, נזכרת חלוקתה של הארץ לנחלות בין השבטים. נפנה עתה לענות על השאלה – בתחום נחלתו של איזה שבט נכללה ירושלים?

נחלת שבט בנימין

על פי המסופר בספר יהושע, אחרי שבני ישראל בראשותו של יהושע השלימו את כיבוש הארץ, חולקה הארץ כולה לנחלות בין השבטים השונים. ירושלים נמצאת בגבול שבין נחלתם של שני שבטים: מצפון – נחלתו של שבט בנימין; מדרום – נחלתו של שבט יהודה. נבחן תחילה בנחלתו של איזה שבט שכנה העיר, ואחר כך ננסה להבין על פי המסופר בספרי יהושע ושופטים אם אחד משבטי ישראל כבש את ירושלים עוד קודם לכיבוש דוד. אם כן, באיזה שבט מדובר?

להלן תיאור הגבול הדרומי של נחלת שבט בנימין בספר יהושע:

טווּפְאַת נֶגְבָּה(*) מִקְצֵה קִרְיַת יְעָרִים, וְיָצָא הַגְּבוּל יָמָּה (*) וְיָצָא אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ (*). טז וְיָרַד הַגְּבוּל אֶל קְצֵה הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵּי בֶן הִנֹּם אֲשֶׁר בְּעֵמֶק רְפָאִים צָפוֹנָה; וְיָרַד גֵּי הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי נֶגְבָּה (*), וְיָרַד עֵין רֹגֵל (*).
(יהושע יח, טו–טז)


על פי הפרשנות הסבירה ביותר של תיאור קו הגבול, נראה כי הוא מגיע ממערב, בערך לאורך דרך יפו של ימינו (מכיוון הכניסה הנוכחית לעיר), ויורד לאזור שכונת ימין משה (נמצאת מעל גיא בן הינום ומצפון לעמק רפאים – אזור המושבה הגרמנית של ימינו). משם קו הגבול יורד לערוץ גיא בן הינום, עובר מדרום לגבעת עיר דוד (כתף היבוסי), ומשם מגיע לנחל קדרון (שבו נמצא עין רוגל). על פי פרשנות זו – ירושלים נמצאת בתחומי נחלת שבט בנימין.

אולם האם שבט בנימין אכן כבש את ירושלים והתיישב בה? נבדוק את הנאמר בספר שופטים:

וְאֶת הַיְבוּסִי יֹשֵׁב יְרוּשָׁלִַם לֹא הוֹרִישׁוּ (*) בְּנֵי בִנְיָמִן. וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת בְּנֵי בִנְיָמִן בִּירוּשָׁלִַם עַד הַיּוֹם הַזֶּה.
(שופטים א, כא)


לכאורה, הדברים הנאמרים בשופטים א נוגדים את הנאמר ביהושע יח: בשופטים א נאמר ששבט בנימין לא הצליח לכבוש את ירושלים, ואילו ביהושע יח היא נכללת בנחלתו. אולם נוכל להציע כמה פתרונות לניגוד זה:

  1. בתקופת יהושע שלט שבט בנימין בירושלים. מאוחר יותר חדרו היבוסים לעיר (דבר שאינו מסופר במקרא), כך שבזמן השופטים שבט בנימין אינו שולט בה. פרשנות זו עולה בקנה אחד עם תפיסת ההתנחלות בארץ ישראל על פי פשוטו של הסיפור המקראי. נקודת החולשה של הסבר זה היא חוסר ההתאמה לסיפורים המקראיים על נחלת שבט יהודה.
  2. חלוקת הנחלות בספר יהושע מהווה הצהרת כוונות, בעוד התיאור בספר שופטים מתייחס למציאות. כלומר, ירושלים היא בנחלת שבט בנימין, אך מסיבות כלשהן הוא לא כבש אותה, והיבוסים גרו בה (אולי בהסכמת שבט בנימין). פרשנות זו עולה בקנה אחד עם ההשקפה הרואה את תהליך ההתנחלות בארץ כתהליך הדרגתי, שבו חדרו תחילה שבטי ישראל לארץ, ורק מאוחר יותר הצליחו לכבוש את הערים הכנעניות ואת המקומות הטובים להתיישבות.
  3. על פי הכלל המקובל שאין מוקדם ומאוחר בתורה, ייתכן שהתיאור בספר שופטים קודם בזמן לתיאור בספר יהושע – כלומר, בתחילה לא כבש בנימין את ירושלים (כמתואר בספר שופטים), ורק מאוחר יותר נכללה ירושלים בנחלתו (כמתואר בספר יהושע).
    אפשרות זו עולה בקנה אחד עם דעת החוקרים הרואים בתיאור של ספר יהושע – שליטה של שבטי ישראל על כל הארץ – תיאור המתאים לתקופת המלוכה.
  4. לסיכום, ראינו שירושלים נכללה בנחלת שבט בנימין, אך גם אם הוא אכן כבש אותה – והדבר כלל אינו בטוח – הוא לא החזיק בה קודם לתקופת המלוכה.

נחלת שבט יהודה

נבחן תחילה אם ירושלים שכנה בתחומי נחלת שבט יהודה או לא, ואחר כך ננסה לראות אם שבט יהודה הצליח לכבוש את העיר עוד קודם לכיבוש דוד.
להלן תיאור הגבול הצפוני של נחלת שבט יהודה בספר יהושע:

... וּגְבוּל לִפְאַת צָפוֹנָה (*)... וְהָיוּ תֹצְאֹתָיו אֶל עֵין רֹגֵל. ח וְעָלָה הַגְּבוּל גֵּי בֶן הִנֹּם אֶל כֶּתֶף הַיְבוּסִי מִנֶּגֶב, הִיא יְרוּשָׁלִָם; וְעָלָה הַגְּבוּל אֶל רֹאשׁ הָהָר אֲשֶׁר עַל פְּנֵי גֵי הִנֹּם יָמָּה אֲשֶׁר בִּקְצֵה עֵמֶק רְפָאִים צָפוֹנָה. ט וְתָאַר הַגְּבוּל מֵרֹאשׁ הָהָר אֶל מַעְיַן מֵי נֶפְתּוֹחַ."
(יהושע טו, ה; ח–ט)


במבט ראשון, נראה שתיאור תוואי הגבול הצפוני של נחלת שבט יהודה זהה לתיאור תוואי הגבול הדרומי של נחלת שבט בנימין, אולם מבט מדוקדק יותר מגלה כמה הבדלים (פרט לכיוון התיאור: ממערב למזרח בגבול בנימין, וממזרח למערב בגבול יהודה). ההבדלים הם קטנים ונראה שתיאור גבול יהודה מבהיר מספר דברים:

  1. ירושלים מכונה גם "כתף היבוסי".
  2. הגבול עובר מדרום לירושלים: "אל כתף היבוסי מנגב".
  3. הגבול עובר בצדו המערבי של גיא בן הינום, בשכונת ימין משה: "על פני גי הינום ימה".

למרות זאת, יש המשרטטים את הגבול כשהוא עולה בגיא וכולל בנחלת יהודה את הר ציון – אזור שנכלל בתחומי העיר בשלב מאוחר של תקופת בית ראשון. בכל מקרה, הפרשנות הפשוטה מסכימה שירושלים עצמה, "כתף היבוסי", לא נכללה בתחומי שבט יהודה.

האם זה היה המצב גם במציאות? בסופו של אותו פרק בספר יהושע, שבו מתוארת נחלת יהודה, מופיע הפסוק הבא:

"וְאֶת הַיְבוּסִי יוֹשְׁבֵי יְרוּשָׁלִַם לֹא יָכְלוּ בְנֵי יְהוּדָה לְהוֹרִישָׁם. וַיֵּשֶׁב הַיְבוּסִי אֶת בְּנֵי יְהוּדָה בִּירוּשָׁלִַם עַד הַיּוֹם הַזֶּה."
(יהושע טו, סג)


במבט ראשון, נראה לנו שהמידע שמביא פסוק זה מיותר – שבט יהודה לא יכול היה לכבוש את ירושלים משום שהיא לא הייתה בנחלתו. אולם חלקו השני של הפסוק מפתיע אותנו. על פי חלק זה, היבוסים יושבים בקרב שבט יהודה, והרי ראינו כבר בשופטים א, כא שהיבוסים ישבו בקרב שבט בנימין. אם כך, בקרב מי ישבו היבוסים? או במילים אחרות: לאיזה שבט היה קשר לירושלים – לשבט בנימין או לשבט יהודה?

גם במקרה זה נוכל להציע כמה פתרונות לניגוד:

  1. ירושלים שוכנת על הגבול שבין נחלותיהם של יהודה ובנימין, ולכן אפשר לראות אותה בשלב זה כבעלת זיקה זהה לשבט בנימין או לשבט יהודה.
  2. שגינו בפרשנות תוואי הגבול: ייתכן שירושלים נמצאת למעשה בנחלת שבט יהודה (אולם אז הדבר אינו מתיישב עם הנאמר בשופטים א, כא – ששבט בנימין לא הצליח לכבוש את העיר), או שחלק מירושלים נמצא בבנימין (כתף יבוס), ואילו חלק ממנה נמצא ביהודה (הר ציון).
  3. פסוק סג מהווה תוספת לפרק. חיזוק לאפשרות זאת ניתן לראות בדמיון הרב שיש בין הפסוק הזה לפסוק כא בשופטים א. אפשרות זאת עולה בקנה אחד עם המגמה לחזק את הזיקה הקדומה בין עם ישראל לבין ירושלים, שאותה ראינו כבר קודם לכן. ייתכן שתוספת זו נועדה לחזק את הזיקה הקדומה בין שבט יהודה, שבטו של דוד, לבין ירושלים.

הדברים מסתבכים עוד יותר כשאנחנו קוראים פסוק אחר בספר שופטים:

"וַיִּלָּחֲמוּ בְנֵי יְהוּדָה בִּירוּשָׁלִַם וַיִּלְכְּדוּ אוֹתָהּ וַיַּכּוּהָ לְפִי חָרֶב, וְאֶת הָעִיר שִׁלְּחוּ בָאֵשׁ."
(שופטים א, ח)


על פי פסוק זה, שבט יהודה לא רק כבש את ירושלים, אלא גם הרג את תושביה ושרף את העיר. מידע זה נוגד הן את הנאמר ביהושע טו, סג (שבט יהודה לא כבש את העיר והיבוסים יושבים בה) והן את הנאמר בשופטים א, כא (שבט בנימין לא כבש את העיר והיבוסים יושבים בה). אם כן, האם שבט יהודה כבש או לא כבש את ירושלים? האם השבט בעל הזיקה לירושלים הוא שבט בנימין או שבט יהודה?

נוכל להציע שלושה פתרונות לניגוד זה (חוץ מהפתרונות שכבר הצענו קודם). פתרון אפשרי אחד נעוץ בעובדה שירושלים היא על גבול נחלתם של שני השבטים. שבט בנימין לא הצליח לכבוש את ירושלים, ותחילה גם שבט יהודה נכשל בכך. אולם מאוחר יותר כבש שבט יהודה את העיר, הרג את תושביה ושרף אותה. לפתרון זה כמה נקודות חולשה:

  1. אם שבט יהודה כבר כבש את ירושלים, מדוע היה צריך דוד לכבוש אותה שנית? האם ייתכן שהיבוסים חדרו שנית לעיר מאוחר יותר, והתנ"ך אינו מספר לנו על כך?
  2. עד כה לא נמצאו בחפירות הארכאולוגיות עדויות לשרפת העיר בתקופה זו;
  3. היבוסים נזכרים כיושבי ירושלים גם בעת כיבוש דוד (ולאחריו) – אם שבט יהודה הרג את תושבי העיר, כיצד שרדו היבוסים?

פתרון נוסף שבאמצעותו ניתן ליישב את הניגוד הנזכר לעיל הוא שסדר הזמנים שונה: תחילה הצליחו בני יהודה לכבוש את העיר, לשרוף אותה ולהרוג את תושביה. מאוחר יותר חדרו היבוסים לירושלים וישבו בה בין שבט בנימין לשבט יהודה (והתנ"ך אינו מספר לנו על כך). על פי הצעתו של הארכאולוג והחוקר בנימין מזר, היבוסים הם עם ממוצא חִיתי (ממלכה קדומה שהייתה באזור טורקיה של ימינו), אשר ניצל את ההזדמנות שהעיר הייתה הרוסה וריקה והתיישב בה. אפשר להציע פתרון נוסף ולהניח שגם שופטים א, ח הוא פסוק שנועד לחזק את הזיקה בין ירושלים לשבט יהודה. תמיכה מסוימת לכך אפשר לראות במיקומו של פסוק זה בפרק, בתוך סיפורים נוספים על כיבושי שבט יהודה.

לסיכום, ירושלים נמצאת קרוב לגבול בין נחלת שבט בנימין לבין נחלת שבט יהודה. ייתכן שאחד השבטים, או שניהם, שלט לתקופה מסוימת בירושלים – אך לקראת תקופת המלוכה ישבו בה היבוסים. כאשר בחר דוד בירושלים וניגש לכבוש אותה, היא לא הייתה שייכת לשום שבט בפועל, אך נראה שלהלכה היא נכללה בתחום נחלת שבט בנימין (שבטו של שאול – המלך שקדם לדוד), והייתה סמוכה לנחלת שבט יהודה (שבטו של דוד). סביר להניח שעובדות אלו לא נעלמו מעיניו של דוד כאשר בחר בירושלים לבירתו וכבש אותה. יכול להיות שכדי לגַבּות את ההחלטה הזו של דוד נוספו פסוקים שמחזקים את הזיקה שבין שבט יהודה לירושלים.

  • כבשו את העיר והתיישבו בה במקום התושבים הקודמים.

  • ​הגבול הדרומי.

  • ​מערבה.

  • הגבול הצפוני.

  • כנראה מעיין ליפתא, סמוך לכניסה הנוכחית לירושלים.

  • ​דרומה.

  • ​נקודת נביעה של מים בערוץ נחל קדרון, מדרום למפגש עם גיא בן הינום.

שאלות חשיבה

  1. מדוע, לדעתכם, תקפו חמשת מלכי האמורי את גבעון? מה עשויה להיות התכנית הטקטית שלהם בתקיפת גבעון? האם הם הופתעו מהתערבותו של יהושע?
  2. מדוע נענה יהושע לקריאתם של הגבעונים לעזרה?
  3. מהו תכסיס המלחמה שנקט יהושע? מדוע הוא נקט תכסיס זה?
  4. מדוע מספיק לבחון את הגבול הדרומי של נחלת בנימין כדי לקבוע האם ירושלים בנחלת בנימין או בנחלת יהודה?
  5. למה, לדעתכם, הכוונה במילים שמסיימות את שופטים א, 21: "עד היום הזה"?
  6. מדוע מספיק לבחון את הגבול הצפוני של נחלת יהודה כדי לקבוע האם ירושלים בנחלת יהודה או בנחלת בנימין?

שאלות הבנת הנקרא

  1. כתבו שלושה סיפורים מקראיים שמהם ניתן ללמוד על ירושלים בתקופת ההתנחלות.
  2. כתבו ארבע מסקנות שניתן להסיק מהסיפור על מלחמת יהושע בברית חמשת מלכי הדרום לגבי ירושלים בתקופת ההתנחלות.
  3. הסבירו מדוע לא ניתן ללמוד על כיבוש ירושלים מסיפור מלחמת יהושע בברית חמשת מלכי הדרום.
  4. תארו את תוואי הגבול בין נחלת בנימין לבין נחלת יהודה.
  5. מהו הניגוד בין שופטים א ליהושע יח, כתבו שלושה פתרונות אפשריים לכך.
  6. כתבו שלושה הבדלים בין תיאור הגבול הדרומי של שבט בנימין לתיאור הגבול הצפוני של שבט יהודה. מה ניתן ללמוד מהבדלים אלה?
  7. מהו הניגוד בין יהושע טו 63 לבין שופטים א 21? כתבו שלושה פתרונות לניגוד זה.
  8. אלו שני ניגודים מעלה תוספת המידע של שפוטים א 8? כתבו שלושה פתרונות לניגוד זה.

שאלות סיכום

  1. תארו את מלחמת יהושע בברית חמשת מלכי הדרום, והסבירו את המסקנות שניתן להסיק מסיפור זה לגבי ירושלים בתקופת ההתנחלות.
  2. הסבירו בתחום איזה שבט נמצאת ירושלים. בססו דבריכם על תיאורי קו הגבול בין נחלת שבט בנימין לבין נחלת שבט יהודה.
  3. תארו את המידע שניתן להפיק מהסיפורים המקראיים על נחלת יהודה ועל נחלת בנימין, הסבירו את הניגודים העולים מסיפורים אלו ואת הדרכים בהן ניתן לפתור ניגודים אלו.
  4. תארו בקצרה את קורות ירושלים בתקופת ההתנחלות.